Geografisk Orientering 2/2012

Nordøstsibirien

Dette GO-temahefte er tænkt som en appetitvækker til Geografforbundets ekskursion til Tjukotka og Kamtjatka i sommeren 2013. Det er også kursusudvalget, der har skaffet kontakterne til de mange kompetente forfattere, bl.a. Daria Morgounova Schwalbe, som vil være faglig turleder. (Se kursusudvalgets annonce i GO 2011 nr. 6, s. 374-375 samt henvisning hertil i dette nummer side 496).

Når jeg, ude i byen, har nævnt, at Geografforbundet laver en sådan ekskursion, har jeg set hævede øjenbryn efterfulgt af detailspørgsmål – som jeg af gode grunde ikke har kunnet svare på.

Det er fordi Kamtjatka indtil for nylig har været et aldeles lukket land for vestlige besøg. Vulkanismen i området er voldsom (der eksisterer flere end 7000 vulkaner, hvoraf "kun" ca. 30 er aktive, dvs. har været i udbrud inden for de seneste ca. 3000 år!) og både plante- og dyreverdenen fremstår uspoleret. Så emnet vækker stor interesse - ikke blot i naturfaglige kredse, men også iblandt etnologer og andre humanister.

For godt 20 år siden købte jeg det gengivne ”Carte du Kamtchatka” i Paris (se s. 468-469). Det har vel et par århundreder på bagen og er et smukt kobberstik. Faktisk er det det bedste kort, jeg har set over området, også selv om præcisionen her og der vist ikke er helt på plads. Redaktionen har haft vanskeligheder med at fremskaffe bedre og mere detaljerede nutidskort. Månedens link er et digitalt bud herpå, hvor der kan zoomes ind på flere af de nævnte lokaliteter.

Artiklen om vulkanisme er en næsten direkte oversættelse af en russisk artikel om Kamtjatkas vulkaner, den er opremsende (set med vore øjne), men indeholder mange oplysninger. Derfor, og af flere andre årsager, har vi valgt at bringe artiklen i dens, for os, så uvante form. Kamtjatkas mange vulkaner indgår i Stillehavspladens "Ring of Fire".