Geografisk Orientering 3/2021

Feltarbejde i geografi – varme lande

Feltarbejde i geografi – varme lande

Meget få ting under et feltarbejde går som man har planlagt, og det er ikke en dårlig ting, hvis man formår, uden at slippe styringen, at lade sig følge med derhen hvor tingene tager én. Min erfaring er at hvis man samtidig har øjne og ører åbne kommer der ofte gode data og godt materiale ud af det, og man lærer at acceptere, at der findes en løsning på selv de mest uoverskuelige situationer. (Sinne Ørtenblad).

Feltarbejde har til alle tider spillet en central rolle i geografien – fra de store opdagelsesrejser i 1800-tallet og etablering af geografiske selskaber verden over – til moderne ekspeditioner i dag med brug af nye teknologier, metoder og rejseformer. At undersøge verden og forstå sammenhænge mellem menneske og natur – rumligt, skalerbart og over tid – både i det nære såvel som langt fra alfarvej – er DNA’en i geografien, og her spiller feltarbejdet en ganske central rolle. For mange natur- såvel som kulturgeografer – og alle os i mellem - har feltarbejdet været en del af vores opvækst både under uddannelse såvel som i forskning.

I starten af 2021 lavede redaktionen en helt uvidenskabelig spørgeundersøgelse på Facebook hos Geografforbundet og geografilæreren, hvor vi spurgte til gode forslag til temaer i Geografisk Orientering. På en klar førsteplads kom temaet ’feltarbejde i geografi’ med 62 stemmer (på andenpladsen kom temaet ’bæredygtig turisme’ med 40 stemmer – GO4- 21). Vi er derfor stolte af her at kunne præsentere andet nummer (ud af to) dedikeret feltarbejde i geografi.

Vi har samlet 18 små artikler fra geografer, der udfører feltarbejde både inden for natur- og kulturgeografien. Vores vinkel er således ikke at sætte fokus på bestemte metoder eller former for geografisk feltarbejde, men mere at samle en række eksempler, vidneudsagn og beretninger fra aktive geografer i felten. Det er blevet til en broget mosaik af hvad feltarbejde i geografi også kan være, og endnu engang vidner det om vores fags fantastiske vid og vidde.

Beretningerne i dette nummer, med fokus på varme lande, bringer os verden rundt - fra Colombias kaffeplantager til feltarbejdets uforudsigeligheder i Kenya – og helt til Laos, hvor der skal undersøges kulstofpuljer i svedjebrug. Vi møder geografen, der primært bruger blok og pen til kvalitative interviews på gulvet i en lerklinet hytte - til geografen, der tæller træer på savannen i Senegal.

Spænd tropehjelmen og lad jer inspirere og motivere til undervisningen eller dit eget feltstudie.

Rigtig god læselyst fra hele redaktionen.