Geografforbundets medlemmer på studietur til Puerto Rico og De Dansk Vestindiske Øer

I februar i år var 16 medlemmer af Geografforbundet på en guidet studierejse til Puerto Rico og de Dansk Vestindiske Øer, Skt. John, Skt. Thomas og Skt. Croix, som nu er amerikanske og hedder De Amerikanske Jomfruøer.

Selv om det er 100 år siden, Danmark solgte øerne, ligger det danske lige under overfladen: Danske gadenavne, mennesker med danske forfædre som taler en smule dansk og Dannebrog.

Fotoet viser Fort Christian, opkaldt efter Kong Christian den 5. Fort Christian er i dag et nationalt historisk landemærke og fungerer som museum. Fort Christian ligger i øernes hovedby Charlotte Amalie, som er opkaldt efter Dronning Charlotte Amalie, gift med Christian den 5.

Gruppen var bl.a. på besøg på Elementary School St. Thomas. Guvernøren var ovenikøbet mødt op i anledning af besøget fra Danmark. Det var et rigtigt fint besøg med nogle velforberedte og engagerede elever, som tre af lærerne fra den danske gruppe underviste i 20 min. Gruppen blev inviteret på mad og spise sammen med nogle af lærerne, som fortalte om undervisningssystemet og livet på øen.

Orkanerne Irma og Maria har hærget byen i efteråret 2017, derfor er flere skoler i byen blevet ødelagte. Mens genopbygning af skolerne foregår, har man samlet eleverne på de ikke ramte skoler med formiddagsundervisning af nogle klasser og eftermiddagsundervisning af andre.

Billeder fra Skolen: Ulla F Muller.
Billedet af Fort Christian: Lise Rosenberg.