Argentina

Argentina byder på mange fantastiske oplevelser - tag med Geografforbundet til Argentina.
uge 7+8 (2021)

Tag med til Argentina i uge 7 + 8 2021

Argentina føler sig på mange måder fejlplaceret i Sydamerika. Argentinerne kan lide at se på sig selv med europæiske øjne. De er i egen optik Sydamerikas europæere, og det burde resten af kontinentet – ja, resten af verden nok kunne fatte. Argentinerne bliver ofte hånet og drillet af andre latinamerikanske nationer for netop den tilbøjelighed samt for, at de føler sig hævet over resten af kontinentet. De bliver betragtet som lidt højrøvede, og det er både sandt og falsk. Men samtidig er de fleste latinamerikanske lande ganske betaget af det argentinske.

Buenos Aires er stadigvæk byen, hvor 1920’ernes og 30’ernes art deco og tango hersker, og hvor længslen efter Europa og Paris er så mærkbar, at vi nemt føler os hjemme dér. Besøgende har let ved at sovse sig ind i Buenos Aires’ forførende kultur og liv.

Men Argentina er også et ghettosamfund, hvor italienere, tyskere, irere, briter og såmænd også danskere har kunnet begå sig relativt isoleret i det enorme land. Danskerne bor i den sydlige Buenos Aires-provins; waliserne passer deres får lidt længere sydpå og så videre. Af samme årsag hænger Argentina mindre godt sammen, end man umiddelbart skulle tro. Og interne konflikter løber ofte ad disse nationalistiske veje.

Argentina er blandt meget andet også de fjerne indianske samfund op ad Andesbjergene i de nordvestlige provinser Salta og Jujuy. Samfund, som er helt anderledes med grundfæstede indianske kulturer og respekt for naturen og omgivelserne. Samfund, som kan være stolte og stridbare, når det gælder krav fra de ’europæiske’ myndigheder i Buenos Aires og fra store internationale minevirksomheder. Andesnaturen er brutal og underskøn på én og samme tid, og det er virkeligheden også.

Der arbejdes i øjeblikket med følgende rejserute

Faglig leder

Niels Lindvig, journalist, ansat på DR i mange år, taler spansk, tilbringer hver vinter i sin lejlighed i Buenos Aires, og han har i mange år fulgt med i, hvad der sker i Sydamerika. Niels var med stor succes faglig leder på Geografforbundets studietur til Dublin og Nordirland efteråret 2019.

Turansvarlig

Lise Rosenberg, kursusudvalget, Lise har arrangeret mange studierejser for Geografforbundet. Kontakt gerne Lise for yderligere informationer på lr@geografforbundet.dk / 2239 7777.

Følg med på hjemmesiden, hvor et dagsprogram vil fremgå snarest muligt.