Geograftur til Polen

Rejs med til Polen. Hovedtemaet for rejsen er klima.
10. - 18. oktober 2020

Rejs med til Polen i efterårsferien 2020. Hovedtemaet for rejsen er klima. Råstoffer og især kul er med til at definere landet. Det er en kilde til mange arbejdspladser, men i disse klimatider, er forureningen et problem her som i andre lande. Vi vil besøge miner, tale med folk fra råstofindustrien og klimaforkæmpere.

Polen har også en rig natur. Vi skal besøge Tatrabjergene i syd og Europas sidste urskov på grænsen til Hviderusland, hvor der bl.a. er bisoner. Vi skal høre om, hvad man gør for at bevare naturen, og hvad den siddende regering gør (og ikke gør) på området – både her og andre steder i Polen.

Polens historie er også meget spændende. Vi besøger Ulveskansen, Hitlers hovedkvarter gennem det meste af Anden Verdenskrig samt skibsværfterne hvor Lech Walesa strejkede.

Endelig er Polen et meget konservativt land, både politisk og religiøst. Landet har en ultrakonservativ regering, der giver landet problemer i forhold til både klimaet og EU.

Undervejs på turen har vi en række møder. Både med mennesker der kan belyse ovenstående emner og med en geograf. Vi vil også besøge en skoleklasse.

Faglig leder

Svend Gottschalk Rasmussen, en af Danmarks største Polen-eksperter, som ofte benyttes til at fortælle om Polen i medierne. Svend er cand.mag. i polsk og russisk og har i en årrække været lektor ved Syddansk Universitet.

Turansvarlig

Myuran Balasubramaniam, Kursudvalget.

Mail: fcker@hotmail.com - Telefon: 29729389

Programmet kan ses i Geografisk Orientering nr. 5 og her hjemmesiden.

Tilmeldingsfrist

31. august 2020