Geografweekend 2018 – Vadehavet og riget i marsken

Tag med til Ribe og omegn, byen som er omgivet af marsken og som er udpeget som nationalpark og på UNESCO verdensarvsliste.
7. - 9. september 2018

Har du nogensinde været på Mandø? Den lille ø i Vadehavet, som kun kan tilgås på bestemte tider af døgnet via en køretur over den tørlagte havbund? Hvis ikke, så har du chancen på Geografweekend 2018 for at se denne unikke ø med dens særlige natur, landskab og dyreliv. Du får selvfølgelig også et øpas, som bevis på, at du har erobret øen. På weekenden skal vi også se nærmere på vadehavets særlige kulturarv, herunder anvendelse, bebyggelse og heraf følgende landskabsudtryk og så selvfølgelig naturen, der er så storslået, at området er udpeget som nationalpark!

Midt i marsken ligger Ribe, som er nordens ældste by. Herfra kan fortælles rigtig mange historier om, hvordan det danske samfund blev skabt og har udviklet sig. De manglende runer er lige blevet fundet her! Og spørgsmålet ”hvornår fik Ribe købstadsrettigheder” er virkelig dumt, fordi det fik den ikke. Den VAR jo købstaden, der havde de rettigheder, som alle andre byer ønskede sig. Den var handelsbyen. Byen, hvor Ansgar opførte sin kristne kirke i år 860, og den rigeste by i Danmark indtil 1400-tallet. I 1659 døde Ribe. Her blev kongeslottet ødelagt af svenskerne, og tre fjerdedele af byens indbyggere døde af pest. Det er nogle lidt andre faktorer, som driver byen i dag. Ribe by er så fin, at der er planer om at opføre en kopi af byen i 1:1 i en forlystelsespark i Kina! Så turismen har stor betydning. Alt dette og mange andre spændende historier skal vi opleve på årets geografweekend.

Vel mødt til en weekend styret af tidevandet.

Pris pr. person i dobbeltværelse: kr. 1.985,-

Enkeltværelsestillæg: Kr. 300,-

Studerende (først til mølle - max 6 pladser): Kr. 995,- (kontakt lr@geografforbundet.dk)

Transport til og fra Ribe er ikke inkluderet i prisen.

Betaling og tilmelding skal ske her på hjemmesiden. Senest den 15. juli 2018.

Lise Rosenberg. E-mail: lr@geografforbundet.dk. Tlf. 22 39 77 77.

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Følg med på www.geografforbundet.dk

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Fredag den 7. september 2018

17.30-18.30: Ankomst og indkvartering på Danhostel Ribe, Sct. Pedersgade 16, 6760 Ribe.
Danhostel Ribe (ligger 10 minutters gang fra Ribe Station). www.danhostel-ribe.dk

19.00: Middag

20.00: Oplæg om Ribe by og omegn –udviklings-drivere for de sidste 300 år i regionen. v/ Flemming Just, Direktør for sydvestjyske museer.

Lørdag den 8. september 2018

7.15 – 11.30: Besøg på Mandø ad Ebbevej / Låningsvejen, marsk, diger, lokalmiljø.

11.30: Frokost på Vadehavscentret.

12.30-14.00: Rundvisning på Vadehavscentret, Okholmvej 5, Vester Vedsted, 6760 Ribe.

14.00 – 16.30: Ekskursion i Vadehavet, marsk, landvinding, græsning, diger, bebyggelse, slusedrift, den gamle tyske grænse.

17.00: Generalforsamling

19.00: Festmiddag

Søndag den 9. september 2018

9.00 – 11.00: Byvandring i Ribe, Danmarks ældste by.

11.00: Besøg i klosteret og frokost.

12.00 – 13.00: Besøg i Ribe Domkirke med guide.

13.00: Mulighed for besøg i domkirkens tårn på egen hånd. Udsigt over byen og Vadehavet.

Ca. 14.09, 15.09: Afgang fra Ribe Station. 10 minutter til stationen, 10 minutter fra Ribe Domkirke til Danhostel Ribe.