Grønland

Oplev Grønlands vestkyst, hvor turen går forbi Kangerlussuaq, hovedstaden Nuuk og verdensarvsområdet ved Ilulissat Isfjord.
Den 12. - 23. april 2019

Grønlandsturen i foråret 2019 går til det vest- og nordvestlige Grønland. Vi skal besøge 3 byer, der på forskellig vis gennemgår spændende udvikling: Kangerlussuaq, Nuuk og Ilulissat.

I april er det fortsat vinter i Grønland, og temperaturen kan nå under -20o C. Til gengæld er lyset og solen vendt tilbage efter de lange mørke vintermåneder, og det gør april til den perfekte måned til at opleve Grønland i sin smukke hvide vinterpragt af sne og is. Søger man den arktiske luft, smukt hvidt vinterfjeld og det salte, friske og frostklare hav med isbjerge, så er denne tur en oplagt mulighed.

Kangerlussuaq er hjem for Grønlands travleste lufthavn og er dermed porten til Grønland! Byen har indlandsklima, hvilket er atypisk for de Grønlandske byer, som primært ligger langs kysten. Byen blev dog heller ikke etableret som levested for den almene grønlandske beboer oprindeligt, men derimod som en amerikansk militærbase. Det har sat sit præg på byen og opleves igennem måden, den er bygget op på. Vi skal se, hvordan byen har udviklet sig siden, og vi skal opleve gletsjerlandskabet, der omgiver den. Således bliver der mulighed for at tage en tur fra Kangerlussuaq ud til indlandsisen, hvor vi undervejs vil opleve det levende gletsjerlandskab med moræne og smeltevandslandskab og -aflejringer. Det er en ubeskrivelig og fascinerende oplevelse at møde indlandsisen og dens gletsjere på ganske nært hold!

I Nuuk skal vi opleve en grønlandsk storby; et kontrast til livet i bygderne, men også et Grønland der er i udvikling. Vi skal besøge råstofdepartementet og naturinstituttet i Nuuk, se projekter, der præger udviklingen, og diskutere udvikling mod et bæredygtigt Grønland – økonomisk, menneskeligt og miljømæssigt.

I Ilulissat vil vi opleve en by i rivende udvikling, som drives af turisme. Årsagen er Grønlands primære turistmagnet: Ilulissat Isfjord, som siden 2004 – og som det første sted i Grønland og Arktis – har været udpeget som særlig unikt UNESCO-verdensarvområde. Isfjorden får sin afstrømning af indlandsis fra isbræen Sermeq Kujalleq, som ligger 55 km inde i Isfjorden. Det er den mest aktive isbræ på den nordlige halvkugle, og herfra løsrives ca. 46 km3 is årligt. Vi vil opleve Isfjorden både til fods og til søs iblandt isbjerge.

I Ilulissat skal vi på tur med en lokale UNECSO verdensarv-ranger, der til daglig sikrer, at de fredede områder beskyttes, og at retningslinjerne herfor overholdes, ligesom han står for formidling af området. Yderligere vil vi i Ilulissat få mulighed for at besøge museer for grønlandsk kunst, kultur og historie.

Turen byder desuden på et 3-dages besøg til bygden Oqaatsut (også kaldet Rodebay), som ligger lidt nord for Ilulissat. Her får vi indblik i et af mange meget små samfund, som fortsat findes i Grønland, men hvis overlevelse er en stærkt omdiskuteret prioritet. Dette emne og de komplekse faktorer der er på spil, vil vi komme meget mere ind på undervejs på turen. Afhængigt af vejret vil transporten imellem Oqaatsut/Rodebay enten foregå til søs eller på snescooter.

Desuden vil der – hvis vejret tillader det – være mulighed for at komme ud på en hundeslædetur enten omkring Ilulissat eller Oqaatsut/Rodebay. Det er en særlig unik oplevelse at være ude på hundeslæde omgivet af den uberørte og storslåede natur i regionen. Det kan være koldt at sidde på slæden i længere tid, hvorfor vi kan låne og iføre os tykke sælskindsdragter. Desuden får man varmen, når man til tider må stå af slæden og lunte ved siden af, imens hundene trækker slæden over korte bakker. Både mennesker og hunde nyder de lange flade stykker mindst lige så meget, som vis man er på vandring – men uanset dagsruten vil det blive en oplevelse for livet!

Får vi en klar nattehimmel med mulighed for nordlys, vil vi selvfølgelig lave en tur ud i mørket og opleve dette. Nordlys opleves optimalt over en god rum tid, hvor man kan se, hvordan fænomenet bevæger sig hen over himlen og antager mange forskellige former.

Følg med på www.geografforbundet.dk og i GO2-2018 for yderligere information, eller ring/skriv til den turansvarlige Ole Pagh-Schlegel fra Kursusudvalget på 5154 9604 / ole_pagh@hotmail.com.

Turen arrangeres i samarbejde med Bifrost Rejser, som har stået for flere af Geografforbundets rejser.

Tilmelding foregår som altid via Geografforbundet

Der vil blive tilbudt en informationsaften i København cirka 2 måneder inden afrejse, hvor planer og praktiske forberedelser præsenteres mere detaljeret.

Turansvarlig

Ole Pagh-Schlegel fra Geografforbundets Kursusudvalg på mail: ole_pagh@hotmail.com, tlf. 5154 9604.

Eventuelle spørgsmål til rejsen kan rettes til Bifrost Rejser på mail: info@bifrostrejser.dk, tlf. 6030 0100

Spørgsmål angående turens faglige indhold kan rettes til turens faglige rejseleder Tina Noregren på mail: tinanoregren@hotmail.com, tlf. 5096 1110

Turen koster 27.995 kr. per person i delt dobbeltværelse.

Eneværelsestillæg: 3790 kr.

Tilmeldingsfrist: 1. november, 2018 Depositum: 3000 kr.

Tilkøb (kontakt Bifrost Rejser)

Skitur (bus, entré, leje af ski): 790 kr.

Sejltur på isfjorden inkl. pilkning af torsk: 790 kr.

Hundeslædetur (én person pr. slæde i Oqaatsut/Rodebay): 1690 kr.

Hundeslædetur (to personer pr. slæde i Oqaatsut/Rodebay): 1340 kr.

Tur til indlandsisen inkl. grill ved Russell-gletsjeren: 1190 kr.

Andre oplysninger

Med forbehold for vejret på de enkelte dage, er nedenstående en oversigt over det hidtil planlagte program. Vi har desuden – naturligvis – også øje på, om nye muligheder dukker op.

Det bemærkes, at morgenmad er inkluderet i Kangerlussuaq og Nuuk, imens der i Oqaatsut/Rodebay er fuld pension.

*Hundeslædetur: Der arbejdes på at blive mulighed for at komme ud på hundeslæde enten i Oqaatsut/Rodebay (dag 8) eller Ilulissat (dag 9).

Hold øje med eventuelle opdateringer af turprogrammet.

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Dag 1 – Fredag d. 12. april

• Fly København – Kangerlussuaq 09.15-09.55
  • Fly Kangerlussuaq – Nuuk 10.25-11.20
  • Der arbejdes på mulighed for skolebesøg
  • Med bus til Råstof-departementet, som beskæftiger sig med Grønlands ressourcer af diamanter, kul, olie, guld, uran og sjældne jordarter.

Dag 2 – Lørdag d. 13. april

• Museet i Nuuk, Grønlands museum.
  • Møde med politiker, snak om selvstyret.
  • Møde med geograf: Hvad arbejder geografer bosat i Nuuk med?

Dag 3 – Søndag d. 14. april

• Fridag til f.eks. at stå på ski (tilkøb) eller gåtur rundt om cirkus-søen. Eventuelt besøge grønlads eneste svømmehal ”Malik”. Bygningen har glas parti med direkte udsigt til fjorden og fjeldene. En skøn oplevelse.

Dag 4 – Mandag d. 15. april

• Vi arbejder på at få et møde med en Grønlandsk virksomhed, der arbejder med opkommende anvendelsesmuligheder af naturgrundlaget såsom fx udvinding af tang.
  • Møde på Naturinstituttet, hvor der arbejdes på at møde en biolog eller anden naturfaglig forsker omkring enten fiskeri eller råstoffer.
  • Der arbejdes på at arrangerer rundvisning på Grønlands Universitet. Hvad betyder det for Grønland at have sine egne uddannelser, hvilke er der nu, hvilke er der behov for?

Dag 5 – Tirsdag d. 16. april

• Fly Nuuk – Kangerlussuaq 09.05-10.00
  • Fly Kangerlussuaq – Ilulissat 10.35-11.20
  • Byrundtur og Knud Rasmussens hus/Ilulissat museum)
  • Gåtur langs Ilulissat Isfjorden.

Dag 6 – Onsdag d. 17. april

• Sejltur til Ilulissat Isfjorden evt. med pilkning af torsk (Tilkøb)
  • Ilulissat Isfjordscenter er ved at blive bygget. Vi mødes med en tilknyttet, der fortæller om det ambitiøse projekt.
    • Møde med UNESCO-ranger og gåtur ved Ilulissat Isfjorden

Dag 7 – Torsdag d. 18. april

• Sejl- eller snescootertur til bygden Oqaatsut/Rodebay.

Overnatning i Oqaatsut/Rodebay

Dag 8 – Fredag d. 19. april

• Hel dag i bygden Oqaatsut/Rodebay.
  • Hundeslædetur* (Tilkøb).
  • Kaffemik sidst på eftermiddagen (efter hundeslædeturen)

Overnatning i Oqaatsut/Rodebay

Dag 9 – Lørdag d. 20. april

• Sejl- eller snescootertur tilbage til Ilulissat.
  • Hundeslædetur* (Tilkøb).
  • Der arbejdes på at kunne snakke med fiskere i Ilulissat og evt. mulighed for besøg på fiskefabrikken på havnen.
  • Tid på egen hånd i Ilulissat.

Dag 10 – Søndag d. 21. april

• Kirketur (Zion’s kirke)
  • Kunstmuseum i Ilulissat.
  • Søndags vandretur langs Ilulissat Isfjorden

Dag 11 – Mandag d. 22. april

• Fly Ilulissat – Kangerlussuaq
  • Tur til indlandsisen (Tilkøb). Grill ved Russell-gletsjeren på vej tilbage