Kursus i brugen af det nye gratismateriale – ”SkoleGIS i folkeskolen”

Geografforbundet og Geoinfo præsenterer hands-on øvelser til direkte brug i folkeskolens naturfagsundervisningen.
Den 8. januar 2019
Kursus

GIS bliver mere og mere brugervenligt og efter at ArcGIS-online er blevet gratis for folkeskolerne er det blevet nemmere at anvende GIS i folkeskolen.

Kurset introducerer projektet ”SkoleGIS” der er gratis GIS-software og undervisningsmaterialer til folkeskoler. Desuden præsenteres brugen af Story Map, som er et præsentationsværktøj der er let tilgængeligt for elever og som integrerer webkort, tekst, animationer og billeder.

På kurset præsenteres øvelser hvor GIS anvendes til at visualisere naturfaglige fænomener, som fx sammenhængen mellem pladetektoniske grænser, jordskælv og vulkaners placering. Der vil også blive vist eksempler på hvordan man kan tage på ekskursion og indsamle data over fx jordbundsforhold med smartphone-appen Collector, som efterfølgende kan uploades til kort i ArcGIS Online.

Du bliver introduceret til ArcGIS Online-platformen og arbejder med hands-on øvelser på din egen computer.

Projekt 'SkoleGIS' er i sin opstartsfase og i løbet af 2018 vil Geoinfo publicere gratis onlinematerialer på www.skolegis.dk. Målet med SkoleGIS er, at lærere og elever får let adgang til at anvende GIS som et værktøj til løsning af geografiske problemstillinger inden for forskellige dele af geografifaget men også andre områder af naturfagene.

Formål

At præsentere kursusdeltagerne for softwaren ArcGIS Online samt at præsentere øvelser fra SkoleGIS.dk til brug i undervisningen med ArcGIS Online-platformen

Målgruppe: Alle lærere i udskolingens naturfag, især geografilærere – ArcGIS er et oplagt værktøj til den fællesfaglige naturfagsprøve.

Kursusudbyder: Geografforbundet v. Ditte Marie Pagaard og Geoinfo v. Jesper Fogt Nielsen.

Mødested: Geoinfo, Hartmanns Pakhus Stationsparken 37, 4. 2600 Glostrup.

Pris: 1800 kr. - morgenmad og frokost er inkluderet i prisen.

Antal deltagere: 20.

Tilmelding og betaling: skal ske her på hjemmesiden.

Tilmeldingsfrist: 15. december 2018.

Kontaktperson:

Ditte Marie Pagaard, Geografforbundet. Lektor, dmpa@ucc.dk 4189 7681.

Jesper Fogt Nielsen, Geoinfo SkoleGIS Konsulent, jesperfn@geoinfo.dk 5339 5940.

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem