Malawi – Afrikas varme hjerte

Tag med på en spændende og anderledes studietur til det sydlige Afrika i uge 7 og 8 i 2024.
Uge 7 og 8 2024

Tag med på en spændende og anderledes studietur til det sydlige Afrika med afrikansk natur og kultur, indsigt og udsyn 14 dage i ugerne 7 og 8 i 2024.

Efter en rundtur i hovedstaden Lilongwe, kører vi sydpå til Nationalparken Liwonde i det sydlige Malawi. Her kan vi på nogle dages safari fx opleve krokodiller, flodheste, elefanter, bøfler, sabelantiloper og vortesvin samt nogle af de 400 fuglearter og måske være heldige at se nogle af de genudsatte geparder, løver og næsehorn i deres fantastisk naturlige omgivelser i og omkring floden Shire.

Fra Liwonde kører vi nordpå langs den smukke Malawi sø til Nkhata Bay til Mayoka Højskole, der ligger på en klippeskråning på kanten af Malawisøen. Her er der sammensat en specielt og alsidigt program til os i den uge, vi skal tilbringe på Mayoka Højskole.

Mayoka Village ejes af to unge danske par, som både arrangerer højskoleophold og driver en eco-friendly lodge ved Malawisøens bred med fokus på autentiske oplevelser, verdensmål, bæredygtighed og samarbejder i lokalområdet.

Lodgen fungerer både som højskole og turisthotel. Den ligger på klippesiden med mange trapper. Deltagerne skal kunne gå på trapper og være i nogenlunde fysisk form. Vi kan svømme, snorkle og padle i og på Malawisøen.

Mayoka Højskole arbejder ud fra en dansk højskoletradition med at omsætte FN’s Verdensmål og gøre bæredygtighed til handling sammen med lokalsamfundet.

Derfor skal vi fx have oplæg om FN’s verdensmål, Afrikas mange ansigter og udfordringer i Malawi mm. Der vil også være besøg på marked, skole, kaffeplantage, sejltur på søen og meget andet samt god mulighed for kontakt med den lokale befolkning på lodgen og i byen. I Malawi er det officielle sprog engelsk.

Mayoka set oppe fra.

Følg med i kommende numre af Geografisk Orientering og på geografforbundet.dk

Forberedende møde
Nogle måneder inden afrejse inviterer vi til et forberedende møde.

Turansvarlig
Iben Dalgaard og Lise Rosenberg.

Faglig leder
Sune Rahbek Thuesen, som er medejer af højskolen.

Kontakt
Hvis du vil vide mere, så kontakt Lise Rosenberg på lr@geografforbundet.dk eller tlf. 2239 7777.

Rejsearrangører
Rejsen arrangeres i et samarbejde mellem Morten Svane fra Panorama Travel og ejerne af Mayoka Højskole.

Mayoka Højskole
Læs mere om højskolen på Facebook eller på mayoka-hojskole.com

Indkvartering
Mayoka Village i enkle og komfortable hytter. I nogle hytter skal man dele toilet og bad.