Oplev Island – ilden og isens ø

Juli 2021

Tag med Geografforbundet på en anderledes studietur til Island i juli 2021. Vi rejser fra Reykjavik mod nord og rundt langs Islands nord- øst- og sydkyst. Island er kendt for sin helt unikke natur med vulkaner, varme kilder og gletschere, så rejsen vil helt uundgåeligt have geologi som hovedtema.

Vi skal selvfølgelig tale med en geolog og/eller en geograf, og så skal vi ud at se den storslåede natur, og høre om, hvordan den er opstået. Det gælder f.eks. klippedannelserne i Hljodaklettar med sine sekskantede basaltsøjler der vrider sig rundt og stabler sig op som orgelpiber. Vi vil også tale med en fra den islandske spelolog-forening om de mange grotter, man finder på Island og de fantastiske, men sårbare lavaformationer der er i grotterne. Endelig skal vi besøge kvinden Petra, der gennem hele sit liv har samlet de mest forunderlige sten, krystaller og mineraler som findes overalt ved Østfjordene.

Med til historien om Islands naturfænomener hører selvfølgelig hvordan man udnytter naturen og dens energi. Vi vil se, om vi kan besøge et af landets geotermiske anlæg. Et andet spændende besøg kunne være malmværkerne ved Hvalfjordinn. Her kan man se et eksempel på, hvordan Island "eksporterer" sin energi - og importerer forurening!

Islands historie har tråde tilbage til vikingetiden og et tilhørsforhold til Danmark, som vi vil komme ind på. Og vi skal ud at besøge islændinge på landet, høre om livet i bygderne, måske tale med en lokal fisker. Der ligger f.eks. en spændende historie gemt i Laxa, hvor der har kunne findes store mængder laks, men hvor hydroelektriske dæmninger har spærret deres vej. Det problem løste de lokale ved at sprænge dæmningen med dynamit.

Turens faglige leder er Brynjólfur Thorvarðsson (Binni). Han er en dansktalende Islænding der har dybt kendskab til sit land, dets geologi, historie og kultur.

NB: Hold øje med hjemmesiden for mere info PRIMO 2020.