Rejse til Skotland inkl. Orkney-øerne med Niels Lindvig

Efterårsferien 2021

Skotland var et selvstændigt land, som blev tvunget i union med England og Wales for 300 år siden. I dag, mens Storbritannien selv er på vej ud af EU, gløder Skotlands trang til selvbestemmelse kraftigere end nogensinde. Det er et spændende tidspunkt at besøge Skotland rent politisk. Hertil kommer, at landet har en smuk natur og en gammel, nordisk historie.

Rejsen vil omfatte det skotske højland, nogle dage på Orkneyøerne samt den historiske by Edinburgh. Øernes historie går langt tilbage. Bopladsen Skara Brae går tilbage til 3100 F.Kr. Ring of Brodgar er en pendant til Stonehenge som stammer fra 2500 F.Kr. Orkneyøerne blev norske omkring år 875, da modstandere af Norges kong Harald Hårfager slog sig ned her. Det varede frem til til 1468. Vi skal se de gamle fortidsminder samt byerne Stromness og Kirkwall, hvor man kan se den nordiske tilknytning. Vi skal også besøge et whiskeydestilleri og nogle af de store fuglefjeld.

På fastlandet skal vi se Inverness, det skotske højlands hovedstad og området, hvor englændernes udrensning af det skotske højland – The Highland Clearances er markeret. Den var grusom. Vi ser også højlandets bjerge og overnatning i en nationalpark.

Videre gennem Stirling, hvor nogle af de drabeligste slag mellem Englændere og Skotter stod. Det var her, at Robert the Bruce slog Englands Kong Edward II i 1314. Det synger skotterne stadigvæk om.

Endelig er der Edinburgh, en af Europas mest fabelagtige byer. Et videncentrum hvorfra udsprang mange af de nyopdagelser, som englændere tog æren for. En vidunderligt smuk og dramatisk by, hvis historie, historier og anekdoter i sig selv kunne fylde en uges besøg.

Rejsen ledes af Niels Lindvig, der i mange år har arbejdet som journalist på De Britiske Øer. Gennem hans netværk vil gruppen få mulighed for at møde en række spændende kulturpersonligheder på rejsen.

Det fulde program, pris samt praktiske oplysninger vil snarest ligge på Geografforbundets hjemmeside.

Turansvarlig: Myuran Balasubramaniam

For spørgsmål: mb@geografforbundet.dk eller fcker@hotmail.com