Saudi-Arabien

Rejs med til landet, der er hjemsted for fantastiske landskaber og seværdigheder, som de færreste har hørt om.
Uge 42 - 2023

Studieturen til Saudi-Arabien har været længe undervejs, og alligevel ser kursusudvalget sig desværre nødsaget til at udskyde turen endnu en gang.

Det er ikke mere end et par år siden, der blev åbnet for turister i Saudi Arabien, så hvorfor ikke arrangere en studietur til Saudi Arabien? Det har desværre vist sig at være ret vanskeligt at samarbejde med et saudisk rejsebureau. Saudierne vil rigtig gerne have turister til landet, men de er endnu ikke gearede til at arrangere rejser.

Der bliver ikke svaret på vores spørgsmål, saudierne kan ikke forstå, at vi ikke vil bo på 5-stjernede hoteller, de tager ikke med sikkerhed højde for, om et museum er åbent, når vi har planlagt et besøg mm.

De besværligheder gør, at vi udskyder turen til efterårsferien 2023 og kun udbyder en tur til Saudi-Arabien, for det vil være mere besværligt at samarbejde med et bureau i Bahrain.

Vi kunne måske lægge turen i påsken 2023, men påsken og Ramadan falder sammen i 2023. Det er ikke en god ide at rejse til et muslimsk land under Ramadan, selv om det kan have sin charme at opleve stemningen efter solnedgang i den måned.

Ole Wøhlers Olsen har indvilget i at være leder i 2023, selv om han er pensioneret. Nu har vi et år mere til at få aftaler i stand.

Saudi Arabien har været næsten totalt lukket indtil for ganske nylig. Turistvisum eksisterede ganske enkelt ikke. Det var faktisk en skam, for Saudi Arabien er et fantastisk spændende land at besøge. Som hjemsted for islams helligste byer, indtager det naturligvis en unik plads i den arabiske verden. Derudover har det i et halvt århundrede været et centralt land og en magtfaktor både i regionen, men også på verdensplan.

I store træk flyver vi til Riyadh, indenrigsfly til Al Ula med Madain Saleh, tog til Medina og videre til Jeddah, hvorfra vi flyver hjem. Med 2-3 dage hvert sted, dog ikke i Medina.

Der planlægges en række møder med den lokale befolkning.

På mange måder er Saudi Arabien et paradoks. Den umådelige og pludselige rigdom har skabt et samfund, der både indeholder skyskrabere, tjenestefolk og dyre biler og en konservativ, patriarkalsk, religiøs kultur, der stammer fra tiden som beduiner. Men måske skal den almindelige saudier til at betale skat.

Landets historie, modsætninger og store internationale betydning gør det ekstremt interessant at besøge. Vi vil undervejs på turen tale med folk, der kan fortælle os om landets udvikling, forholdet til religion, historien om olien og meget mere. Og vi vil tale med helt almindelige mennesker, når vi tager på skole- og moske-besøg mm. Forhåbentlig kan vi forlade landet med et nuanceret billede af en befolkning, der nok lever under et af verdens mest konservative styrer, men som også for manges tilfælde ønsker en større åbenhed overfor omverdenen.

Du kan få stor gavn af at læse Lars Erslev Andersens nye bog: Oprør og alliancer. Mellemøsten efter det arabiske forår.

Uge 42, 2023

Priser

Prisen er ikke fastsat endnu. Er du interesseret, så skriv til turansvarlig Lise Rosenberg lr@geografforbundet.dk eller tlf. 22 39 77 77.

Faglig leder

Ole Wøhlers, der gennem mere end 40 år har været ansat i Udenrigsministeriet, har været ambassadør i Saudi Arabien og flere andre lande i Mellemøsten og Sydamerika, praktiserende muslim, taler arabisk.

Turansvarlig

Lise Rosenberg, kursusudvalget. Lise har arrangeret mange ture for Geografforbundet. lr@geografforbundet.dk eller tlf. 22 39 77 77.

Turen arrangeres af Morten Svane fra Panorama Travel - tidligere Bifrost Travel. Morten var i februar 2020 på en researchtur i Saudi Arabien.

Der arrangeres forberedende dag efter sommerferien 2023.