Skotland inkl. Orkney-øerne (tilkøb)

Oplev Skotland i efterårsferien 2021
15. - 21. oktober 2021

Skotland var et selvstændigt land, som blev tvunget i union med England og Wales for 300 år siden. I dag, mens Storbritannien selv er på vej ud af EU, gløder Skotlands trang til selvbestemmelse kraftigere end nogensinde. Det er et spændende tidspunkt at besøge Skotland rent politisk. Hertil kommer, at landet har en smuk natur og en gammel, nordisk historie. På fastlandet skal vi se Inverness, det skotske højlands hovedstad og området, hvor englændernes udrensning af det skotske højland – The Highland Clearances er markeret. Den var grusom. Vi ser også højlandets bjerge og overnatning i en nationalpark. Videre gennem Stirling, hvor nogle af de drabeligste slag mellem Englændere og Skotter stod. Det var her, at Robert the Bruce slog Englands Kong Edward II i 1314. Det synger skotterne stadigvæk om.

Endelig er der Edinburgh, en af Europas mest fabelagtige byer. Et videncentrum hvorfra udsprang mange af de nyopdagelser, som englændere tog æren for. En vidunderligt smuk og dramatisk by, hvis historie, historier og anekdoter i sig selv kunne fylde en uges besøg. Vi skal selvfølgelig også besøge et whiskeydestilleri.

Urquhart-slottet

Tilkøb

Mulighed for tilkøb til Orkneyøerne : Rejsen vil omfatte nogle dage på Orkneyøerne. Øernes historie går langt tilbage. Bopladsen Skara Brae går tilbage til 3100 F.Kr. Ring of Brodgar er en pendant til Stonehenge som stammer fra 2500 F.Kr. Orkneyøerne blev norske omkring år 875, da modstandere af Norges kong Harald Hårfager slog sig ned her. Det varede frem til til 1468. Vi skal se de gamle fortidsminder samt byerne Stromness og Kirkwall, hvor man kan se den nordiske tilknytning.  Vi skal også besøge et whiskeydestilleri her og se nogle af de store fuglefjeld. Prisen for tilkøb til Orkneyøerne vil snarest ligge på hjemmesiden.

Rejsen ledes af Niels Lindvig, der i mange år har arbejdet som journalist på De Britiske Øer. Niels var med stor succes guide på Geografforbundets studietur til Irland og Nordirland oktober 2019. Gennem hans netværk vil gruppen få mulighed for at møde en række spændende kulturpersonligheder på rejsen.

Her er nogle eksempler på møder, vi håber at kunne arrangere:

- Den tidligere førsteminister Alex Salmond, som er en af hovedpersonerne bag den skotske selvstændighedsbevægelse.

- Sir John Curtice, Professor of Politics, Strathclyde University - han kan sige en masse om skotsk nationalisme, og hvordan fremtiden nok vil tage sig ud for Skotland.

- Professor Lesley Sawers, som ved det meste om kvinders rolle gennem tiderne.

- Vi kan også finde en underviser i Edinburgh, som kan fortælle os om skotske systemer contra engelske i undervisning mm.

- Det vil selvfølgelig også være interessant at høre om skotternes tanker om Brexit.

Dato

15.-21. oktober 2021

(15.-24. oktober med Orkneyøerne).

Priser

Pris i delt dobbeltværelse: 13.995 kr. ved mindst 15 deltagere (ved 10-14 deltagere er prisen 14.995 kr.)

Eneværelsestillæg: 1.490 kr.

Inkluderet

Al transport (fly, indenrigsfly, bus)

Entreer til museer og nationalparker

Morgenmad hver dag, samt velkomst og afskedsmiddag.

Tilmelding og depositum

Depositum: 2.995 kr.

Betaling af depositum og tilmelding skal ske her på hjemmesiden.

Frist for tilmelding: 1. august 2021.

Hvis man er interesseret i turen bedes man venligst skrive en mail til Myuran : fcker@hotmail.com Den endelige tilmelding kan man altid gøre inden deadline.

Tilkøb

Der er mulighed for tilkøb til Orkneyøerne. Prisen vil blive oplyst snarest muligt.

Rejseleder

Niels Lindvig

Turansvarlig

Myuran Balasubramaniam : Medlem af Kursusudvalget samt Skolelærer.

Kontakt på e-mail: mb@geografforbundet.dk eller fcker@hotmail.com Mobil: 29729389.

Turen arrangeres i samarbejde med Panorama Travel - tidligere Bifrost Rejser.

Har du brug for et kursusbevis, får du selvfølgelig det.

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Dag 1: Fredag d. 15/10 – Edinburgh

Vi flyver til Edinburgh via Amsterdam.

Edinburgh er en af Europas mest fabelagtige byer. Et videnscentrum hvorfra udsprang mange af de nyopdagelser, som englændere tog æren for. En vidunderligt smuk og dramatisk by, hvis historie, historier og anekdoter i sig selv kunne fylde en uges besøg. Vi tager en byvandring med Niels Lindvig gennem den gamle bydel, og hører om byens historie. Vi prøver også at få arrangeret et møde med en fra den skotske selvstændighedsbevægelse – f.eks. med den tidligere førsteminister Alex Salmond.

Velkomst middag samt overnatning i Edinburgh.

Dag 2: Lørdag d. 16/10 – Stirling og Cai

Vi kører nu nordpå. Først gennem Stirling, hvor nogle af de drabeligste slag mellem englændere og skotter stod. Det var her, at Robert the Bruce slog Englands Kong Edward II i 1314. Det synger skotterne stadigvæk om. Vi besøger slottet i Stirling, inden vi kører videre. Vi kører videre til Caigorns National Park. Her tager vi en gåtur, hvor vi nyder højlandets bjerge. Herefter til Culloden, hvor et andet afgørende slag stod.

Overnatning i Inverness.

Dag 3: Søndag d. 17/10 – Inverness og højlandet

Inverness er det skotske højlands hovedstad og området, hvor englændernes udrensning af det skotske højland – The Highland Clearances er markeret. Den var grusom.  I Inverness tager vi en byvandring. Vi håber også at få tid til et møde – f.eks. med en der kan berette om englændernes udrensning af det skotske højland.

Overnatning i Inverness

Dag 4: Mandag d. 18/10 – Fort William

Inden vi forlader Inverness, tager vi et kort cruise på Loch Ness, hvor vi bl.a. kan se Urquhart-slottet. Herefter kører vi hele vejen langs søen til Fort William. Vi ser byen, og tager evt. et møde. Senere tager vi en udflugt til den smukke Glenfinnan-viadukt, der bl.a. er kendt fra Harry Potter-filmene.

Overnatning i Fort William.

Dag 5: Tirsdag d. 19/10– Glen Coe og Falkirk Wheel

Vi kører tilbage til Edinburgh med nogle stop på vejen. Først skal vi se det smukke, vulkanske højland ved Glen Coe. Senere gør vi også stop ved Falkirk Wheel – et fascinerende, roterende slusesystem, som kan bære op til 600 ton.

Overnatning i Edinburgh.

Dag 6: Onsdag d. 20/10 – Berwick upon Tweed og Lindisfarne

Dagtur ned til Berwick-upon Tweed. Tæt ved ligger ruinerne af klosteret ved Lindisfarne, som vi også besøger. Vikingernes angreb på Lindisfarne i år 793 regnes som begyndelsen på vikingetiden. Tilbage i Edinburgh besøger vi Glenkinchie Destilleri.

Vi spiser afskedsmiddag samt overnatning i Edinburgh.

Dag 7: Torsdag d. 21/10 – Edinburgh

Tid på egen hånd i Edinburgh, inden vi bliver kørt til lufthavnen.