Stormagternes delte og nu genforenede Berlin

Oplev en faglig studietur til Tysklands historiske centrum i Kr. Himmelfartsferien. Masser af inspiration til lærere.
9. - 13. maj 2018

Berlin er i dag en moderne verdensby og hovedstad med sin markante arkitektur. Byen er en multikulturel smeltedigel. Vi afdækker byens udvikling lag på lag og kommer ind på byens fortid, nutid og fremtid. D. 9. maj er årsdagen for afslutningen af 2. verdenskrig. Vi skal opleve både Øst- og Vestberlin. Vi skal møde berlinerne i øjenhøjde.

Turen kan I høj grad anbefales undervisere, der planlægger studietur for deres elever.

PROGRAM

Dag 1   Onsdag d. 9/5 2018

16:00 Afgang fra Københavns Hovedbanegård. Busrejse i egen bus til Berlin via Gedser-Rostock. Aftensmad ombord på Scandlines færgen. Ankomst og indkvartering på hotel i Berlin ca. kl. 23:00.

Undervejs sydpå hører vi om Tysklands geografi og historie samt om samfundets problemer.

Indkvartering på BusinessHotel Pankow

Dag 2    Torsdag d. 10/5

Berlin før og nu

09:30 Afgang fra Alexanderplatz. Guidet cykeltur gennem Berlins gader. Vi orienterer os i bygeografien, nyt og gammelt byggeri på begge sider af Muren. Af højdepunkter kan nævnes:

Fernseturm (fra 1969) symbol for DDR. Berliner Mauer 1961-1989 (spor/murrest/tårn). Besøgscenter i Bernauer strasse 119. Berliner U-bahn (Eisenbahn geshichte). Brandenburger Tor. Der neue Reichtag (1999) med Sir Norman Forsters Dome. Regeringskvarteret, Bundeskansler gebaude. Tiergarten. Siegesäule. Under den Linden og Strasse d. 17. juni – Tiergarten. Tempelhof Luftbrückendenkmal, flughafen. Bygninger 1933-1945 oprindelig Görings Lufttvaffe og Göbbels propagandaministerium. Topographie des Terrors, Gestapos hovedkvarter i Niederkirchnerstraße 8. Potzdamer Platz – Leipziger Platz (Sony Center, Daimler Benz).

Besøg ved Holocaust Denkmal, mindesmærket for jøderne fra 2005. Fra diaspora til forfølgelse og endlösung.

Turen afsluttes med en rundvisning i Jüdisches Museum Berlin

Brandenburger Tor

Dag 3    Fredag d. 11/5

Formiddag: Studiebesøg på den Danske Ambassade i det ny Nordiske Ambassade kompleks (2004).

Eftermiddag: Studiebesøg på Humboldt Universität, Geographisches Institut, Unter den Linden 6.

Alexander Humboldt anses for den moderne geografis fader. Humboldt-Universität er Berlins ældste universitet, grundlagt i 1810 af den liberale preussiske uddannelsesreformator og lingvist Wilhelm von Humboldt (bror til Alexander). Læs mere her:

Dag 4    Lørdag d. 12/5

09:00 Rundtur i Berlin til bl.a. Olympia Stadion fra 1936 og ny DDR museum. Eftermiddag: Bustur i egen bus rundt i det tidligere Østberlin. Vi besøger det moderne Berlin, ny arkitektur og bæredygtige bydele.

Dag 5    Søndag d. 13/5

9:00 Afgang fra Hotel til Potsdam. Besøg i Villa Cecilienhof hvor de tre stormagter tegnede grænserne for det nye verdenskort (Potsdam-aftalen) i juli 1945. Herefter hjemrejse i egen bus tilbage til Danmark via Rostock-Gedser. Hjemkomst Københavns Hovedbanegård senest kl. 18:00.

Pris pr. person kr. 4.200

Prisen dækker bus, færge, centralt turistklassehotel i delt dobbelt værelse med morgenmad og cykelleje en dag samt adgang til udendørs seværdigheder. Fagligt kompendium udleveres til turens deltagere.

Busselskabet Valby Turistfart er teknisk rejsearrangør og medlem af Rejsegarantifonden.

Eneværelsestillæg: kr 480,00

Ikke inkluderet i prisen

Entreer til museer uden for programmet. Drikkevarer og måltider (ud over morgenmad).

Tilmelding og depositum

Depositum kr. 1.000,00

Betaling af depositum og tilmelding skal ske her på hjemmesiden.

Frist: 1. marts 2018.

Restbetaling opkræves den 1. april 2018 ved udsendelse af e-mail indeholdende faktura på det resterende beløb.

Faglig leder og turansvarlig

Autoriseret guide og Lærer, Nikolaj Charles Bunniss. Nikolaj har stort kendskab til og viden om Berlin samt været rejseleder i Berlin gennem mange rejser siden 2005. Medlem af Geografforbundets styrelse.

Kontakt: ncb@geografforbundet.dk og Tlf.: 53 53 93 35.

Arrangør: VALBY BUSSER Vigerslev Alle 168 DK-2500 Valby

Diverse

Studierejsen er kun for medlemmer af Geografforbundet.

Yderligere information om busselskab og hoteladresse: Følg med på Geografforbundets turopslag.

Ret til ændringer i programmet forbeholdes.

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem