Studierejse Island rundt – ilden og isens Ø

19. - 30. juli 2021

I sommerferien 2021 rejser vi fra Reykjavik mod nord og rundt langs Islands nord- øst- og sydkyst. Undervejs skal vi opleve nogle af landets smukkeste og mest interessante seværdigheder og blive klogere på dette helt specielle land og dets indbyggeres liv.

Island er kendt for sin helt unikke natur med vulkaner, varme kilder og gletsjere, så rejsen vil helt uundgåeligt have geologi som et af sine hovedtemaer.

Vi skal selvfølgelig tale med en geolog og/eller en geograf, og så skal vi ud at se den storslåede natur, og høre om, hvordan den er opstået. Det gælder f.eks. klippedannelserne i Hljodaklettar med sine sekskantede basaltsøjler der vrider sig rundt og stabler sig op som orgelpiber. Vi vil prøve at arrangere et møde med en fra den islandske spelolog-forening om de mange grotter, man finder på Island og de fantastiske, men sårbare lava formationer, der er i grotterne. Endelig skal vi besøge kvinden Petra, der gennem hele sit liv har samlet de mest forunderlige sten, krystaller og mineraler som findes overalt ved Øst-fjordene.

Med til historien om Islands naturfænomener hører selvfølgelig hvordan man udnytter naturen og dens energi. Vi vil se, om vi kan besøge et af landets geotermiske anlæg. Et andet spændende besøg kunne være malmværkerne ved Hvalfjordinn. Her kan man se et eksempel på, hvordan Island "eksporterer" sin energi - og importerer forurening!

Islands historie har tråde tilbage til vikingetiden og et tilhørsforhold til Danmark, som vi vil komme ind på. Og vi skal ud at besøge islændinge på landet, og høre om livet i bygderne.

Vores rejseleder er Brynjólfur Thorvarðsson (Binni). Han er en dansktalende Islænding der har dybt kendskab til sit land, dets geologi, historie og kultur. Binni er selv medlem af Geografforbundet og har tidligere deltaget på foreningens rejser.

Pris

Pris i delt dobbeltværelse 23.995 kr. ved mindst 14 betalende gæster (prisen stiger en del, hvis der er færre med).

Eneværelsestillæg: 5.400 kr.

Tilmelding og depositum

Depositum: 2.400 kr

Betaling af depositum og tilmelding skal ske her på hjemmesiden.

Frist for tilmelding: 1. december 2020.

Inkluderet

Rejseleder: Binni Thorvardsson

Al transport (fly, bus, 4-hjulstrækkere)

10 x Morgenmad

Hoteller (flere steder med delt badeværelse. I Hörgsland bor man i hytter med 3-4 personer per hytte).

Turansvarlig

Nikolaj Charles Bunniss. Kontakt på email: ncb@geografforbundet.dk

Litteratur

Vi henviser til GO Temanummeret: Ekskursioner i Island Nr.4 (august 2011) samt fagbøger fra GO Forlag

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Dag 1 – Reykjanes-halvøen – kratere, varme kilder og et geotermisk anlæg

Vi mødes tidligt i lufthavnen og tager et tidligt fly direkte til Reykjavik. I Keflavík Lufthavn bliver vi mødt af vores chauffør. Vi er ankommet tidligt, så vi tager direkte ud og får den første oplevelse af Islands fantastiske natur.

Reykjanes-halvøen sydvest for Reykjavik, hvor lufthavnen ligger, regnes for muligvis det næstmest aktive vulkanske system i verden (efter Vatnajokul). Her findes der utallige levn efter vulkanske ombrydninger, mange af dem fra historisk tid. Området syder og bobler og dette har islændingene udnyttet ved at rejse adskillige geoterme kraftværker. Vi kommer tæt på to af dem, og får mulighed for at besøge det ene. Vi kører mod Kleifarvatn, hvor vi skal se Eldvorp-kratrene, det geotermiske område Krysuvík samt de varme kilder ”Gunnuhver”, der er opkaldt efter en kendt spøgelseshistorie. På vejen kommer vi forbi en meget kendt lave tunnel. Herefter fortsætter vi turen ud mod Hellisheiðarvirkjun kraftværk, det tredjestørste geotermiske anlæg i verden.

Herefter sætter vi næsen tilbage mod Reykjavík efter en oplevelsesrig første dag. Her tjekker vi ind på vores hotel og slapper af på hotellet.

Overnatning: Hótel Cabin, Reykjavik

Dag 2: Gullfoss, Tingvelir, Geysir og Hraunfossar

I dag sætter vi kursen mod den nordvestlige del af Island, hvor vi finder Akureyri. På vejen gør vi stop ved den så kaldte ”Gyldne Cirkel”, et område der huser nogle af Islands største seværdigheder. Det drejer sig om det imponerende vandfald Gullfoss, samt Tingvelir, der er stedet hvor de eurasiske og nordamerikanske kontinentalplader mødes, og hvor islændingene i gamle dage holdt tinge. Endelig er der Geysir, hvor man finder gejserne Geysir og Strokkur. Geysir lagde navn til fænomenet gejsere, men den er i dag kun i udbrud et par gange om dagen. Strokkur er langt mere aktiv.

På vej nordpå ser vi også vandfaldet Hraunfossar. Vi fortsætter til Akureyri via Kjölur Highland route. Akureyri er den største by på Island udenfor Reykjavikområdet med omkring 20.000 indbyggere.

Overnatning: Apótek Guesthouse Akureyri

Dag 3 – Hvalsafari og sekskantede basaltsøjler

Vi fortsætter langs nordkysten til byen Husavik. På vejen gør vi holdt ved det lille men smukke vandfald Godafoss. I Husavik er der arrangeret en hvalsafari. Juli er midt i højsæsonen, og der er tæt ved 100% sandsynlighed for at se hvaler.

Senere på dagen kører vi lidt ind i landet igen. Vi kommer til det unikke naturfænomen, Asbyrgi, hvor Odins hest Sleipnir efterlod sig et kæmpe fodtryk. Og i Jokulsargjlufur går vi rundt blandt fantastiske klippedannelser i Hljodaklettar med sine sekskantede basaltsøjler der vrider sig rundt og stabler sig op som orgelpiber. Det er magma, der har trængt sig gennem sprækker dybt i jorden, som nu ligger synligt, der hvor den strømhårde gletcherflod har skyllet det blødere materiale omkring dem væk.

På dagens udflugt kommer vi til det kraftfulde vandfald Dettifoss, hvor et halvt tusind tons brunt gletsjervand bliver ligefrem smidt over kanten hvert sekund. Sand og ler flyder også med.

Vi overnatter tæt ved Myvatn, der bl.a. er kendt for at have det nordlige Islands pendant til Den Blå Lagune.

Overnatning: Gistihúsið Stöng tæt ved Myvatn

Dag 4 – Det nordlige Islands Blå Lagune

Myvatn er et geotermisk aktivt område med mange varme kilder. Vi begynder dagen med at besøge en rustik version af den Blå Lagune, og de der har mod til det kan svømme i Grjotagja, en lille dobbelt-grotte med omkring 39 graders varmt vand. De to grotter er til hvert sit køn, men under vandet kan man svømme fra den ene til den anden hvis trangen er der.

Området omkring Myvatn er et sandt naturparadis med sine forvitrede lavaformationer og de små kraterøer i vandet. Området er kendt for sine myggesværme som godt kan irritere men bider sjældent. Selve Myvatn er fladbundet og frodigt og udfaldet i Laxa er yngleplads for millioner af myggelarver der igen tiltrækker store mængder laks. De mange hydroelektriske dæmninger i islandske åer blokerer laks fra at svømme op til hvor de klækker om foråret. Da man for mange år siden begyndte at bygge en dæmning over Laxa blev den dog saboteret af lokale, simpelt hen sprængt i luften med dynamit!

Overnatning: Gistihúsið Stöng tæt ved Myvatn

Dag 5 – Europas største hydroelektriske dæmning

Vi kører østpå mod Egilsstaðir.  Undervejs stopper vi ved Snæfellsstofa visitor centre, der hører under Vatnajökull National Park. De har udstillinger om naturen og dyrene i området. Vi skal også se Europas største hydroelektriske dæmning, Karahnjukarirkjun. Den blev bygget i begyndelsen af dette århundrede som en del af et projekt der dæmmede op for to af Islands største gletsjerfloder og samlede dem i en tunnel der går 40 kilometer fra Karahnjukar hvor den dykker 600m ned til Fljotdalsstod ved Lagarfljot. Her fremstiller 6 kæmpestore turbiner fremstiller 690MW, der bruges til at køre en enkelt aluminiumsfabrik.

Overnatning: Hotel Edda, Egilstaðir

Dag 6 - Østkysten

Vi kører nu det sidste stykke ud til østkysten til Borgarfjörður Eystri. Her er søpapegøjer og et smukt landskab, hvor vi kan gå en tur. Vi tager tilbage til Egilsstaðir, hvor vi har endnu en overnatning.

Overnatning: Hotel Edda, Egilstaðir

Dag 7 – Sjældne sten

Vi kører nu igennem den lange dal Fagridalur som er åben i begge ender. Den har en å, der skifter retning fra nord til syd halvvejs. Vi kommer ned i Reydarfjord og kigger på den store aluminiumsmelter som bruger al elektriciteten fra Karahnjukar.

Videre går vejen til Stodvarfjardar hvor vi besøger en ældre kvinde, Petra, der gennem hele sit liv har samlet de mest forunderlige sten, krystaller og mineraler som findes overalt på Østfjordene - hvis man ellers ved hvor man skal lede!

I Djupavogur ser vi, hvor en bortløben slave fra de Danske Vestindiske Øer arbejde som købmand i en række år i begyndelsen af det 19. århundrede, og efterlod sig en stor flok efterkommere.

Vi nærmer os nu den store gletsjer Vatnajokul, og landskabet er allerede påvirket langs kysten hvor de store sandmængder som gletsjerfloderne bærer frem til havet skylles østpå og lukker den ene fjord efter den anden med lange sandrevler.

Overnatning: Höfn Gistiheimilið Hvammur

Dag 8 – Islands store gletchere

Det er et smukt og unikt landskab, vi bevæger os igennem, og de utallige svaner der sejler rundt på lagunerne gør det ikke grimmere. En enkelt sort svane kan ses hvis man er heldig.

Den store Vatnajokull står højt over den lille by Hofn med sine store og små gletsjertunger. Men gletsjeren smelter hurtigt, gletsjertungerne bliver kortere. Til gengæld så stiger de omkringliggende landområder med flere centimeter om året - ikke altid en god ting, som vi ser! Vi besøger to store gletsjerlaguner, Jokulsarlon og Fjallsarlon, og særligt ved den sidstnævnte kan man tydeligt se hvor meget af gletsjeren der er svundet hen de sidste par årtier.

Området omkring Skaftafell, som vi også besøger, viser måske bedre end andre steder de utrolige ændringer der er sket på islandsk natur de sidste par årtier. Gletsjerne svinder hen med stor fart, så forskel kan ses fra det ene år til det andet, og vegetationen erobrer de førhen golde områder, hvor gletsjerne var.

Overnatning: Dalshöfði guesthouse

Dag 9 – Lava felter

Dagsudflugt til Lakagigar længere vestpå. Vi kører over de vidstrakte lavafelter fra Lakagiga-udbruddet 1783, som var jordens største vulkanudbrud i historisk tid. Kraterne ligger på række i et smukt landskab.

Overnatning: Dalshöfði guesthouse

Dag 10 – Torsmork, det oprindelige Island

Vi kører syd for Eyjafajoll og Eyjafjallajokull til Kirkjubæjarklaustur, og herfra videre til Torsmork. Det er et område, som man kun kan komme til med firehjulstrækker. "Vejen" krydser floderne på vadesteder der flytter sig hele tiden. Det er et landområde, som af mange Islændinge regnes for det smukkeste og mest elskede af alle rejsemål. Torsmork (Thors skov) er en lav bjergryg der strækker sig mod vest fra Myrdalsjokul, omgivet af vilde gletcherfloder. Vi overnatter vi i en fælles sovesal i en hytte.

Overnatning: Básar Hut (Fælles sovesal i en hytte i Thorsmork)

Dag 11 – Fritid i smuk natur

I Thorsmork er der mulighed for at gå nogle ture og nyde den smukke natur. Torsmork er et af de få steder der har bevaret den oprindelige skov. Vi bruger det meste af dagen på at gå rundt i Torsmork. På grund af sin afsides beliggenhed har Torsmork aldrig haft så mange får, og fra 1924 har området været fredet. Her kan man derfor opleve hvordan den islandske natur som den var før de første bosættere ankom med deres får. De lave birkeskove menes at have dækket så godt som hele landet før den tid, og Torsmork er et af de få steder der har bevaret den oprindelige skov.

Vi kører så mod Reykjavik hen ad eftermiddagen.

Overnatning: Hotel Cabinn, Reykjavik

Dag 12 - Reykjavik

Vi flyver tilbage til Danmark, men får måske tid til at kigge nærmere på Reykjavik om morgenen, og besøge et museum eller to.

Hvis vi ikke har fået passet det ind i programmet tidligere, vil vi prøve at arrangere et møde med Den islandske speleolog-forening om morgenen. Spelologer arbejder med at udforske huler og grotter. Her på Island finder de hele tiden nye grotter, men fortæller helst ikke hvor de er da de fantastiske lavaformationer i grotterne er sårbare og tåler ikke megen kontakt med mennesker.

Fly til København (Reykjavik – København 16.10 – 21.20)