Studierejse Island rundt – vulkanernes ø

13. - 23. oktober 2022

I efterårsferien 2022 rejser vi fra Reykjavik mod nord og rundt langs Islands nord- øst- og sydkyst. Undervejs skal vi opleve nogle af landets smukkeste og mest interessante seværdigheder og blive klogere på dette helt specielle land og dets indbyggeres liv.

Island er kendt for sin helt unikke natur med vulkaner, varme kilder og gletschere, så rejsen vil helt uundgåeligt have geologi som et af sine hovedtemaer.

Vi skal selvfølgelig tale med en geolog og/eller en geograf, og så skal vi ud at se den storslåede natur, og høre om, hvordan den er opstået. Det gælder f.eks. klippedannelserne i Hljodaklettar med sine sekskantede basaltsøjler der vrider sig rundt og stabler sig op som orgelpiber. Vi vil prøve at arrangere et møde med en fra den islandske spelolog-forening om de mange grotter, man finder på Island og de fantastiske, men sårbare lavaformationer, der er i grotterne. Endelig skal vi besøge kvinden Petra, der gennem hele sit liv har samlet de mest forunderlige sten, krystaller og mineraler som findes overalt ved Østfjordene.

Med til historien om Islands naturfænomener hører selvfølgelig hvordan man udnytter naturen og dens energi. Vi vil se, om vi kan besøge et af landets geotermiske anlæg. Et andet spændende besøg kunne være malmværkerne ved Hvalfjordinn. Her kan man se et eksempel på, hvordan Island "eksporterer" sin energi - og importerer forurening!

Islands historie har tråde tilbage til vikingetiden og et tilhørsforhold til Danmark, som vi vil komme ind på. Og vi skal ud at besøge islændinge på landet, og høre om livet i bygderne.

Vores rejseleder er Brynjólfur Thorvarðsson (Binni). Han er en dansktalende Islænding der har dybt kendskab til sit land, dets geologi, historie og kultur. Binni er selv medlem af Geografforbundet og har tidligere deltaget på foreningens rejser.

Der er forbehold for ændringer i programmet. Island oplever enormt mange turister i år, og det kan betyde, ændringer i forhold til f.eks. hoteller, indtil vi sikrer vores booking. Det kan også ske, at vi flyver på andre tidspunkter end angivet, da reservation uden betaling af et større depositum ikke har været mulig).

Vores rejseleder er Brynjólfur Thorvarðsson (Binni). Han er en dansktalende islænding, der har dybt kendskab til sit land, dets geologi, historie og kultur. Binni er selv medlem af Geografforbundet og har tidligere deltaget på foreningens rejser.

Pris

Pris i delt dobbeltværelse 23.995 kr. ved mindst 20 betalende gæster (prisen stiger ved færre tilmeldte).

Enkeltværelsestillæg: kendes ikke endnu! Det kan muligvis blive svært at få eneværelser alle steder.

Tilmelding og depositum

Depositum: 2.400 kr.

Betaling af depositum og tilmelding skal ske her på hjemmesiden.

Tilmelding hurtigst muligt. Flybilletterne kan ikke bookes før deltagerne har tilmeldt sig.

Inkluderet

Rejseleder: Binni Thorvardsson.

Al transport (fly, bus, 4-hjulstrækkere).

9 x morgenmad.

Hoteller (flere steder med delt badeværelse. I Thorsmork bor man i sovesal).

Turansvarlig

Nikolaj Charles Bunniss. Kontakt på email: ncb@geografforbundet.dk

Turen arrangeres i samarbejde med Panorama Travel.

Litteratur

Vi henviser til GO Temanummeret: Ekskursioner i Island Nr.4 (august 2011) samt fagbøger fra GO Forlag.

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Dag 1 – Reykjanes-halvøen – kratere, varme kilder og et geotermisk anlæg

Vi mødes tidligt i lufthavnen og tager et tidligt fly direkte til Reykjavik (08.30-09.45). I Keflavík Lufthavn bliver vi mødt af vores chauffør. Vi er ankommet tidligt, så vi tager direkte ud og får den første oplevelse af Islands fantastiske natur.

Reykjanes-halvøen sydvest for Reykjavik, hvor lufthavnen ligger, regnes for muligvis det næstmest atkive vulkanske system i verden (efter Vatnajokul). Her findes der utallige levn efter vulkanske ombrydninger, mange af dem fra historisk tid. Området syder og bobler og dette har islændingene udnyttet ved at rejse adskillige geoterme kraftværker. Vi kommer tæt på to af dem, og får mulighed for at besøge det ene. Vi kører mod Kleifarvatn, hvor vi skal se Eldvorp-kratrene, det geotermiske område Krysuvík samt de varme kilder ”Gunnuhver”, der er opkaldt efter en kendt spøgelseshistorie. På vejen kommer vi forbi en meget kendt lave tunnel. Herefter fortsætter vi turen ud mod Hellisheiðarvirkjun kraftværk, det tredjestørste geotermiske anlæg i verden.

Herefter sætter vi næsen mod Reykjavík efter en oplevelsesrig første dag. Her tjekker vi ind på vores hotel og slapper af på hotellet.

Hvis der igen er en vulkan med flydende magma i området, kan programmet tilpasses, så vi om muligt besøger denne.

Overnatning: Fosshotel, Reykjavik

Dag 2: Deildartunguhver varme kilder, Hraunfossar, Grábrók krater og Akureyri

På vej nordpå ser vi også vandfaldet Hraunfossar, Deildartunguhver varme kilder og Grábrók krater. Vi stopper i Akureyri, der er den største by på Island udenfor Reykjavikområdet med omkring 20.000 indbyggere.

Overnatning: Apótek/Centrum Guesthouse Akureyri

Dag 3 – Vandfald

Vi fortsætter langs nordkysten til byen Husavik. På vejen gør vi holdt ved det lille men smukke vandfald Godafoss.

Senere på dagen kører vi lidt ind i landet igen. Vi kommer til det unikke naturfænomen, Asbyrgi, hvor Odins hest Sleipnir efterlod sig et kæmpe fodtryk.

På dagens udflugt kommer vi også til det kraftfulde vandfald Dettifoss, hvor et halvt tusind tons brunt gletschervand bliver ligefrem smidt over kanten hvert sekund. Sand og ler flyder også med.

Vi overnatter i Husavik

Overnatning: Fosshotel  Husavik ved Husavik

Dag 4 – Europas største hydroelektriske dæmning

Vi kører østpå mod Egilsstaðir.  Undervejs stopper vi ved Snæfellsstofa visitor centre, der hører under Vatnajökull National Park. De har udstillinger om naturen og dyrene i området. Vi skal også se Europas største hydroelektriske dæmning, Karahnjukarirkjun. Den blev bygget i begyndelsen af dette århundrede som en del af et projekt der dæmmede op for to af Islands største gletcherfloder og samlede dem i en tunnel der går 40 kilometer fra Karahnjukar hvor den dykker 600m ned til Fljotdalsstod ved Lagarfljot. Her fremstiller 6 kæmpestore turbiner fremstiller 690MW, der bruges til at køre en enkelt aluminiumsfabrik.

Overnatning: Hotel Hérað Egilsstaðir, Egilstaðir

Dag 5 – Østkysten

Vi kører nu det sidste stykke ud til østkysten til Borgarfjörður Eystri. Her er søpapegøjer og et smukt landskab, hvor vi kan gå en tur. Vi tager tilbage til Egilsstaðir, hvor vi har endnu en overnatning.

Overnatning: Hotel Hérað Egilsstaðir, Egilstaðir

Dag 6 – Sjældne sten

Vi kører nu igennem den lange dal Fagridalur som er åben i begge ender. Den har en å, der skifter retning fra nord til syd halvvejs. Vi kommer ned i Reydarfjord og kigger på den store aluminiumsmelter som bruger al elektriciteten fra Karahnjukar.

Videre går vejen til Stodvarfjardar hvor vi besøger en ældre kvinde, Petra, der gennem hele sit liv har samlet de mest forunderlige sten, krystaller og mineraler som findes overalt på Østfjordene - hvis man ellers ved hvor man skal lede!

I Djupavogur ser vi, hvor en bortløben slave fra de Danske Vestindiske Øer arbejde som købmand i en række år i begyndelsen af det 19. århundrede, og efterlod sig en stor flok efterkommere.

Vi nærmer os nu den store gletscher Vatnajokul, og landskabet er allerede påvirket langs kysten hvor de store sandmængder som gletscherfloderne bærer frem til havet skylles østpå og lukker den ene fjord efter den anden med lange sandrevler.

Overnatning: Hótel Jökull Höfn

Dag 7 – Islands store gletchere

Det er et smukt og unikt landskab, vi bevæger os igennem, og de utallige svaner der sejler rundt på lagunerne gør det ikke grimmere. En enkelt sort svane kan ses hvis man er heldig.

Den store Vatnajokull står højt over den lille by Hofn med sine store og små gletschertunger. Men gletscheren smelter hurtigt, gletchertungerne bliver kortere. Til gengæld så stiger de omkringliggende landområder med flere centimeter om året - ikke altid en god ting, som vi ser! Vi besøger to store gletscherlaguner, Jokulsarlon og Fjallsarlon, og særligt ved den sidstnævnte kan man tydeligt se hvor meget af gletheren der er svundet hen de sidste par årtier.

Området omkring Skaftafell, som vi også besøger, viser måske bedre end andre steder de utrolige ændringer der er sket på islandsk natur de sidste par årtier. Gletscherne svinder hen med stor fart, så forskel kan ses fra det ene år til det andet, og vegetationen erobrer de førhen golde områder, hvor gletcherne var.

Overnatning: Hotel Laki Kirkjubæjarklaustur

Dag 8 - Thorsmork

Vi kører syd for Eyjafajoll og Eyjafjallajokull til Kirkjubæjarklaustur, og hvis tiden og vejret tillader det, forbi Katla geopark. Herfra videre til Torsmork. Det er et område, som man kun kan komme til med firehjulstrækker. "Vejen" krydser floderne på vadesteder der flytter sig hele tiden. Det er et landområde, som af mange Islændinge regnes for det smukkeste og mest elskede af alle rejsemål. Torsmork (Thors skov) er en lav bjergryg der strækker sig mod vest fra Myrdalsjokul, omgivet af vilde gletcherfloder. Vi overnatter vi i en fælles sovesal i en hytte.

Overnatning: Básar Hut (Fælles sovesal i en hytte i Thorsmork)

Dag 9 – Lavacenteret

Morgenmad ikke inkluderet i Thorsmork. Vi har formiddagen til rådighed til at nyde det smukke område. Herefter kører vi tilbage til Reykjavik. På vejen besøger vi Lavacenteret, der med interaktive udstillinger fortæller om emnet.

Overnatning: Fosshotel Reykjavik

Dag 10 – Den gyldne cirkel

I dag sætter vi kursen mod den nordvestlige del af Island, hvor vi finder Akureyri. På vejen gør vi stop ved den så kaldte ”Gyldne Cirkel”, et område der huser nogle af Islands største seværdigheder. Det drejer sig om det imponerende vandfald Gullfoss, samt Tingvelir, der er stedet hvor de eurasiske og nordamerikanske kontinentalplader mødes, og hvor islændingene i gamle dage holde tinge. Endelig er der Geysir, hvor man finder gejserne Geysir og Strokkur. Geysir lagde navn til fænomenet gejsere, men den er i dag kun i udbrud et par gange om dagen. Strokkur er langt mere aktiv. Vi ser også Skálholt, hvor der ligger en gammel gård.

Overnatning: Fosshotel Reykjavik

Dag 11 – Reykjavik

Bus til lufthavnen. Vi flyver tilbage til Danmark om formiddagen (09.55-15.00).