Studietur til Armenien og Nagorno-Karabakh

Rejs med til Armenien, det landskabelige smukke lille land mellem Kaukasus og Mellemøsten.
10 dage i påsken 2020

Armenien er verdens ældste kristne nation. Tilbage i 2001 fejrede man 1700-års jubilæet for kristendoms ophøjelse til statsreligion. Sammen med det armenske sprog og det armenske alfabet, der blev skabt i begyndelsen af 400-tallet for at kunne oversætte Biblen, udgør den kristne tro stadig den vigtigste identitetsskabende faktor i landet. Derfor føler befolkningen sig som en del af den europæiske familie, selv om Armenien geografisk set ligger i Asien.

For at kunne forstå det nuværende armenske samfund, er det vigtigt at kende til Armeniens historie. Grundet sin strategiske beliggenhed på tærsklen mellem Europa og Asien har landet ofte været  i krig med sine naboer, og gentagne gange i historien har Armenien været opdelt imellem de tilgrænsende stormagter. Under første verdenskrig løb skillelinjen mellem Vestarmenien og Østarmenien mellem Det osmanniske og Det russiske Rige. Armenierne i Det osmanniske Rige blev beskyldt for at støtte russerne, hvilket blev brugt som påskud til at iværksætte de omfattende  etniske udrensninger, vi kender som det armenske folkemord i dag.

Armenien, der er mindre en Danmark, er landskabeligt meget varieret og byder på storslåede naturoplevelser. Omring hovedstaden Jerevan breder sig den frugtbare Ararat-slette med sine udstrakte vinmarker og frugthaver, mens provinserne Vayots Dzor og Syunik i den sydlige del af Armenien er domineret af bjerglandskaber. Sevan-søen, der dækker et område svarende til mere end en femtedel af hele Armeniens samlede areal, ligger midt i højlandet, der er præget af tidligere tiders vulkanske aktivitet.

Rejsen inkluderer den de facto selvstændige Republik Artsakh, tidligere kendt som Nagorno-Karabakh. Siden krigen om den armenske enklave sluttede i 1994 er der sket meget i det lille land, som officielt ikke anerkendes af noget andet land i verdenen. ”Den bjergrige sorte have” er kendt for sin betagende landskabelige skønhed, og den venlige befolkning vil gerne i kontakt med mennesker fra den store verden, som de ellers er isoleret fra.

Til sidst, men ikke mindst, er en rejse til Armenien også en kulinarisk oplevelse. Det armenske køkken er rigt og varieret, byder på masser af friske grøntsager, og ingen tilbereder stegt kød på spyd bedre end armenierne. Armensk vin har i de seneste år vundet flere internationale priser, og i destilleret form – som armensk cognac – har den et legendarisk ry.

En rejse til Armenien er en rejse til et oldgammelt kulturland, hvis beboere er meget bevidste og stolte over deres historie. Armenien er imidlertid også et land, der 30 år efter sin løsrivelse fra Sovjetunionen stadig må døje med store samfundsmæssige problemer. Et særligt problem udgør den uløste konflikt om Nagorno-Karabakh enklaven, som forhindrer armenierne i at have et normalt forhold til deres tyrkiske naboer. Det er en tankevækkende og stor oplevelse at besøge Armenien, det landskabeligt smukke lille land mellem Kaukasus og Mellemøsten.

Dagsprogrammet er under udarbejdelse, men vi kan da love, at vi skal vandre i nogle af landets smukke nationalparker, om muligt få adgang til at besøge en guldmine i en af dem, samt se pipelinen, som forsyner Sevan-søen med vand, tale med en person, der fortæller os om sænkningen af søens vandstand og konsekvenserne. Vi skal også besøge en by bygget i klippehuler, en vinbonde, samt en skole og en landsby, hvor vi kan høre om levevilkårene på landet i det sydlige Armenien. Og meget mere.

Faglig leder

Markus Bogish, der har rejst i Armenien mange gange. Han var også faglig leder på studieturen til Etiopien i oktober 2018.

Turansvarlig

Lise Rosenberg, Geografforbundet, der har arrangeret mange studieture for Geografforbundet.

Skriv eller ring gerne til Lise lr@geografforbundet.dk eller 22 39 77 77.

Yderligere information kan du læse i GO 1 2019 eller her på hjemmesiden.