Studietur til Nordirland og Dublin

Tag ud med Geografforbundet og oplev et spændende program i Nordirland. 8 dage med fly, hotel og egen bus.
13. - 20. oktober 2019

Denne rejse til Dublin og Nordirland er aktuel på mere end en måde. Forholdet mellem Irland og Nordirland har udviklet sig til den største hårdknude i forhandlingerne om Briternes udtrædelse af EU, Brexit. Får vi igen en fysisk grænse mellem de to Irland’er, hvis vi får et såkaldt hårdt brexit, hvor briterne forlader EU uden en aftale? EU vil ikke acceptere en aftale, der medfører en grænse. Briterne vil ikke have forskellige vilkår for Nordirland og resten af Storbritannien, men vil samtidig ikke indgå i en toldunion med EU, hvilket gør det svært at undgå, at grænsen kommer. Der er umådeligt meget på spil i disse forhandlinger, og meget tyder på, at det er i Nordirland, at nøglen til dem ligger. Vi skal dykke ned i årsagerne bag Brexit, når vi mødes med lokalbefolkning og politikere, og spørger dem, hvordan de ser deres lands fremtid.

Brexit har også fået øens nyere historie frem på nethinden igen. Den lange borgerkrig trækker stadig sine spor. Fredsaftalen i 90’erne stoppede volden og åbnede grænserne, men de indre grænser mellem befolkningsgrupperne er der stadig. Det er i dag så længe siden, at der er unge mennesker i landet, der aldrig har oplevet borgerkrigen eller ”The Troubles” som perioden fra 1960-erne og frem til 1998 kaldes. Alligevel vil man kunne opleve, at de ofte stadig ved, hvilken side de hører til. Vi skal besøge en skole og tale med nogle af dem. Vi skal også tale med nogle af de mennesker, der var med til at forhandle freden.

Irland og Nordirland har selvfølgelig historie, der er meget ældre. Vi skal mere end 5.000 år tilbage i tiden, når vi besøger de enorme stenalderdysser ved Newgrange, hvis gange har plads til os alle på en gang. Vi hører middelalderens krige, når vi besøger mindesmærket for the Battle of the Boyne, og vi lægger vejen forbi verdens ældste whiskeydestilleri, Bushmills, hvor der er blevet lavet whiskey i mere end 400 år.

Nordirland har også en smuk natur. Især kyststrækningen er flot og i særdeleshed Giant’s Causeway, hvor sekskantede basaltsøjler skyder op af jorden. Et fantastisk og også interessant syn.

Faglig leder er Niels Lindvig, som er journalist og har fulgt international politik og kultur for DR i mere end 30 år, hvor han bl.a. har været medlem af redaktionen P1 Orientering. I mere end et årti sad han som eneste internationale deltager i British Irish Interparliamentary Body, som fulgte og støttede fredsprocessen i Nordirland. Især har det gamle indre imperiums gradvise opbrud optaget ham. Fra Irlands blodige løsrivelse og Nordirlands tilblivelse over nationalparlamenternes opståen i Skotland og Wales i 1990erne til det stadigt mere højlydte skotske krav om selvstændighed. Niels Lindvig opholder sig hvert år i såvel Irland som UK adskillige gange. Han har et enormt netværk i Irland og Nordirland, som vi skal trække på, på rejsen.

Pris per person kr. 12.995 i delt dobbeltværelse.

Prisen omfatter fly, bustransport (de fleste byvandringer tages dog til fods), hoteller med morgenmad hver dag, en frokost, en velkomstmiddag, en afskedsmiddag og alle entréer i forhold til programmet.

Eneværelsestillæg: kr. 2.790,-

Tilmelding og depositum

Studierejsen er kun for medlemmer af Geografforbundet.

Depositum kr. 1.301,-

Betaling af depositum og tilmelding skal ske her på hjemmesiden.

Frist: 26. august 2019.

Restbetaling opkræves ved udsendelse af e-mail indeholdende faktura på det resterende beløb.

Faglig leder og turansvarlig

Faglig leder: DR-journalist Niels Lindvig, mail: lindvign@gmail.com

Turansvarlig: Nikolaj Charles Bunniss, Tlf. 5353 9335, mail: ncb@geografforbundet.dk

Informationsaften

Der vil blive tilbudt en informationsaften i København cirka 2 måneder inden afrejse, hvor rejsen præsenteres mere detaljeret.

Diverse

Da flybilletterne ikke er sat til salg endnu, kan der forekomme ændringer af rejsetidspunkterne, men sandsynligvis ikke.

Eventuelle spørgsmål til rejsen kan rettes til Bifrost Rejser på mail: info@bifrostrejser.dk, tlf. 6030 0100

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Dag 1 – Søndag d. 13. oktober

• Direkte fly København – Dublin 14.10-15.25
  • Vi ankommer lidt for sent til at se byen, så vi lægger i stedet ud med at snakke om den, og om Irland og Nordirland. Niels Lindvig kender flere af landets politiske skikkelser, bl.a. nogle af de centrale aktører, der var med til at forhandle The Good Friday Agreement på plads. Vi mødes med en eller to af dem og hører dem fortælle om fredsprocessen – sandsynligvis på god irsk manér på en pub et sted.

Overnatning i Dublin

Dag 2 – Mandag d. 14. oktober

• Byvandring i Dublin. Vi skal se de største seværdigheder, bl.a. Trinity College og middelalderkvarteret, og høre om byens historie. Dublin var centrum for de irske nationalisters kamp for uafhængig, hvilket kulminderede i Påskeoprøret i 1916, der havde base i det gamle posthus, som vi også ser.
  • Igen har vi mulighed for at mødes og tale med politikere eller universitetsprofessorer, der kan fortælle om borgerkrig, fredsproces, EU, forholdet til Nordirland i dag eller Brexit. Det bliver ikke noget problem at finde nogle meget interessante mennesker at mødes med.

Overnatning i Dublin

Dag 3 – Tirsdag d. 15. oktober

• Vi kører nu mod Belfast. På vejen gør vi stop ved nogle spændende men meget forskellige seværdigheder. Ved floden Boyne ser vi mindesmærket for The Battle of the Boyne. Her kæmpede den nyligt kronede protestantiske konge, William of Orange, i 1690 mod den katolske tidligere konge, James II.
  • Ikke langt fra Boyne ligger et af Irlands vigtigste og ældste historiske monumenter, Newgrange. Newgrange er et stort cirkelformet gravkammer, der stammer helt tilbage fra den yngre stenalder for ca. 5200 år siden. Gravkammeret måler 85 meter i diameter og er næsten 14 meter højt. Det er som noget helt særligt muligt at komme ned i gravkammeret og se de imponerende gange og kamre. Ved solopgang omkring vintersolhverv i december hvert år lander solen ind gennem en åbning i taget og oplyser hele gangen. Man mener, at dette har varslet, at dagene igen blev længere og derved solens sejr over mørket. 97 store sten omkranser gravkammeret, og flere af dem er udsmykket med symboler. Det er næsten ubegribeligt, at dette bygningsværk er opført så tidligt i historien uden maskiner, men med ren håndkraft.

Dag 4 – Onsdag d. 16. oktober

• Vi skal i dag opleve nogle af Belfasts største seværdigheder, bl.a. rådhuset, operahuset og universitetet. På universitetet prøver vi at få et møde i stand med en geograf.
  • Vi skal også besøge Titanic-museet. Her er spændende interaktive udstillinger samt fakta og myter om det berømte skib, der blev søsat her fra Belfast's Harland and Wolff værft og gik ned på sin jomfrurejse i 1912. Her kan man gå på opdagelse i Titanics verden og historiske arv gennem 9 interaktive afdelinger, hvor man blandt andet kan se og høre om selve designet og konstruktionen af verdens mest berømte skib.

Dag 5 – Torsdag d. 17. oktober

• I dag skal vi udforske Belfasts usynlige grænser og høre om de religiøse- og sociale spændinger i Nordirland. Hvordan opstod de, og hvorfor udgør de et enormt problem den dag i dag? Vi får en beskrivelse af ’The Trouble Spots’ og lærer lidt om, hvor ‘grænserne’ går i Belfast I dag. For de er der stadigvæk, grænserne. Mange af dem ganske vist forankret i befolkningens hoveder, men andre er håndgribelige. I vil have set dem allerede i går. I et forsøg på at skabe ro mellem Belfasts indbyggere har man gennem årerne etableret en lang række såkaldte fredsmure, der adskiller de protestantiske fra de katolske kvarterer. Den første mur blev bygget i 1969. I dag har de en samlet længde på over 34 kilometer fordelt rundt i hele byen.
  • vi hører noget om, hvordan har de to samfund det med hinanden i dag. Vi taler med nogle af de lokale iagttagere om det efterfølgende. Vi ser nogle af de mange gavlmalerier i Belfast. Mange er af nyere dato og måske mindre relevante, men en del af de ’gamle’ findes stadigvæk. Politiske stammesymboler er de alle sammen.

Dag 6 – Fredag d. 18. oktober

• I dag har vi fokus på Nordirlands fremtid. Vi besøger en skole og hører om undervisningssystemet i Nordirland, hvor religionen spiller en helt central rolle. Hvad findes af samfundsundervisning? Ikke meget om noget. Hvorfor ikke? Hvilken historie lærer man fra sig til ungerne? Vokser ungerne anderledes op end deres ensporede forældre?
  • Et andet helt centralt punkt for nordirernes fremtid er Brexit. Kommer der en hård eller blød grænse til Irland efter Brexit? Der er flere gode grunde til at besøge Belfast i Nordirland for at blive klogere på, hvorfor briterne ikke mere vil være en del af EU. Mange især i Belfast frygter i øvrigt, at Brexit kan udløse det ene skud, som får borgerkrigen til at blusse op igen.
  • Vi skal mødes med tilhængere af både Leave- og Remain-lejrene, og høre om, hvorfor de står, hvor de står, og hvilken retning de ønsker for Nordirland fremover.

Dag 7 – Lørdag d. 19. oktober

• Vi skal nu på rundtur gennem den nordlige del af Nordirland.
  • Første stop er Derry/Londonderry, en lille by, der kom til at blive kendt i resten af verden på Bloody Sunday i januar 1972.
  • Vi tager videre til Giant’s Causeway som er et af Europas store naturvidundere, og Nordirlands eneste attraktion på UNESCOs verdensarvsliste. Her kan man opleve basaltklipper, der blev dannet ved vulkanudbrud for 60 millioner år siden. De høje søjler ud mod havet og de sekskantede sten får landskabet til at syne som noget fra et eventyr. Giant’s Causeway er da også centrum for en del myter, hvoraf den mest kendte omhandler en kæmpe, der skar områdets formationer ud af klipperne – heraf navnet.
  • Dagens sidste programpunkt er et besøg på Bushmills Distillery, verdens ældste whiskeydestilleri. Her er der blevet brygget whiskey siden 1608, med officiel åbning af destilleriet i 1784. I dag er whiskeyen verdenskendt ikke mindst takket være populærkulturen, hvor den har været nævnt hyppigt. Er man i Nordirland, er Old Bushmill Distillery et besøg værd og en god påmindelse om, at her har været meget andet en ufred gennem historien. Vi får en rundtur og får selvfølgelig også mulighed for at smage på varen.

Overnatning i Portrush på nordkysten tæt ved Giant’s Causeway

Dag 8 – Søndag d. 20. oktober

• Vi kører tilbage til Dublin. Vi kører i god til, så der er tid til, at man kan få lidt frokost på vejen og stadig nå vores fly.
  • Direkte fly Dublin – København 16.05-19.15