Studietur til Nordirland og Dublin

Tag ud med Geografforbundet og oplev et spændende program i Nordirland. 8 dage med fly, hotel og egen bus.
Efterårsferien 2019

Kommer der en hård grænse til Irland efter Brexit ? Der er flere gode grunde til at besøge Belfast i Nordirland for at blive klogere på, hvorfor briterne ikke mere vil være en del af EU. Mange i Belfast frygter, at Brexit kan udløse det ene skud, som får borgerkrigen til at blusse op igen.

Rejsens indhold i hovedpunkter. Belfast og Nordirlands moderne historie. Møde med lokalpolitikere og repræsentanter for fredsprocessen: katolikker og protestanter/unionister. Skolebesøg: skole- & undervisningssystemet i Nordirland, hvor religionen spiller en helt central rolle. Møde med landmand/fiskere. Opleve det prisbelønnede museum for Titanic.

Besøg I Derry/Londonderry. Geologi: søjlebasalt I Giants Causeway. Besøg på Old Bushmills Whiskey Distilleri. Vi skal opleve The Bend of the Boyne og Newgrange som er på UNESCO verdensarvs liste,

I Dublin skal vi opleve Trinity College og Book of Kells. Byen blev grundlagt af Vikinger I 900-tallet. Vi skal på byvandring i byens middelalderkvarter ved floden Liffey, opleve gregoriansk arkitektur, og høre om påskeopstanden 1922 som førte til Irlands løsrivelse fra UK.

Faglig leder er Niels Lindvig, journalist og har fulgt international politik og kultur for DR i mere end 30 år. I et årti fulgte han fredsprocessen i Nordirland.  Arrangør: Turansvarlig Nikolaj C Bunniss: ncb@geografforbundet.dk

Læs mere om turens pris og dagsprogram i kommende numre af GO og her på hjemmesiden.