Anholt

Kom med Geografforbundet til Anholt i pinsen 2019.
7. - 10. juni 2019
Udsolgt

Med denne studietur til Anholt tilbyder Kursusudvalget en ny form for rejser med en mere simpel overnatning og forplejning. Vi skal overnatte i hytter til 4 personer og selv købe ind og lave mad, vaske op og gøre rent, som vi gjorde i forbundets unge dage for snart 50 år siden. Til gengæld er prisen helt i bund, mens det faglige niveau stadig er i top:

Anholt er specielt egnet til at demonstrere sammenhænge mellem klimaændringer, havniveau-ændringer og grundvandsdannelse. Udviklingen i havnniveauet ses meget tydeligt på øen, hvilket også har arkæologisk interesse. Den ene dag skal vi på heldagstur ud i Anholts ørken og studere kystmorfologi og vandressourcer. Den lille og meget isolerede ø giver også gode muligheder for at opleve ølivet på godt og ondt. Den anden dag går eller cykler vi rundt i byen og på havnen.

PROGRAM

7. juni

Afrejse fra Grenå Havn kl. 16.00. Ankomst, indkvartering i hytter på campingpladsen og indkøb.

8. juni

Ørkensafari hvor vi skal studere kystmorfologi, klimaændringer og vandressourcer. Vi forventer at se sæler. Vores guide er Docent emeritus Niels Schrøder, som gennem mange år har undersøgt Anholts geologi. Dels med udarbejdelse af øens vandplan og etablering af vandværksboringer i ørkenen og dels udført teoretiske arbejder med undersøgelse af ferskvands/saltvandsbalancen i grundvandet og ændringer af hav-niveauet og de dominerende vindretninger gennem de sidste 10.000 år. Derudover har han ledet mange større hydrogeologiske kortlægningsprojekter i Danmark, Sverige, Rusland, Sudan, Syrien og Egypten. Niels er også lokal – han har sommerhus på øen.

9. juni

Byvandring med fokus på ø-livet, øens historie, lokal identitet, arbejdspladser, offentlig service og turisme m.v. Vi får en snak med de lokale på øen og ser det lokale museum.

10. juni

Rengøring af hytter og tur på egen hånd. Afrejse med færgen fra Anholt kl. 12.00.

Der tages forbehold for ændringer i programmet.

985 kr.

Prisen inkluderer færgebillet til og fra Anholt, overnatning i campinghytter, museumsbesøg guidede ture og alle måltider lørdag, søndag og mandag. Aftensmad fredag er for egen regning.

Mødetid og -sted

Vi mødes ved Anholtfærgen i Grenå ved Stenaterminalen, Færgevej 1, 8500 Grenaa, fredag den 7. juni, kl. 15.30. Læs mere om mødetid, sejltid, cafe og parkering ved færgen på www.anholtfergen.dk.

Tilmelding og indbetaling skal ske her på hjemmesiden.

Frist: senest den 10. maj 2019.

Antallet af pladser på studieturen er begrænset, så det er først til mølle.

Mette S. Truelsen, mst@geografforbundet.dk

Myuran Balasubramaniam, mb@geografforbundet.dk

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem