De Dansk Vestindiske Øer og Puerto Rico

Tag med på en oplevelsesrig tur til Puerto Rico og De Dansk Vestindiske Øer. Vi skal se helleristninger og ruiner og besøge gamle kolonibyer.
10. - 23. februar 2018

Tag med på en oplevelsesrig tur til Puerto Rico og De Dansk Vestindiske Øer. Vi flyver til Puerto Rico til den smukke, gamle koloniby San Juan, hvor vi blandt andet skal se flere store forter. Vi skal også til Skt. John, Skt. Thomas og Skt. Croix, hvor flere spændende oplevelser venter.

Skt. John, helleristninger. Foto: John Svane

Skt. John, helleristninger. Foto: Morten Svane

Skt. John. Foto: Morten Svane

Depositum: kr. 2.666

Restbetaling 6. december

Turens totale pris: kr. 26.800 per person i dobbeltværelse / tre-sengsværelse / fire-sengsværelse. Prisen er baseret på, at nogle af deltagerne sover sammen 3 eller 4 personer.

Enkeltværelsestillæg for hele turen: kr. 7.995. Vi ved godt, at det er en mere end meget høj pris, men sådan er det desværre.

Rejsens restbeløb opkræves ved fremsendelse af faktura til den e-mail, du har angivet ved tilmelding.

Turansvarlig

Lise Rosenberg, formand for kursusudvalget, lr@geografforbundet.dk tlf. 22 39 77 77

Diverse

Prisen er baseret på, at flybilletterne København-San Juan og Skt. Croix-København tilsammen koster max kr. 5.500, ender billetterne med at være meget dyrere eller billigere, ændrer vi prisen tilsvarende. Billetterne plejer at blive sat til salg sidst på foråret/først på sommeren. I vil selvfølgelig blive orienteret ved en prisforhøjelse.

Max 24 deltagere plus rejseleder.

Faglig leder, Aske Stick, historiker med speciale i dansk kolonihistorie.

Har I specielle ønsker om emner, så skriv til Lise Rosenberg, lr@geografforbundet.dk tlf. 22 39 77 77. Vi vil gøre, hvad vi kan for at opfylde jeres ønsker.

Forberedende dag er tirsdag den 14. november kl 19 på Stadionvej 13C, st th, Glostrup. Tilmelding ønskes til Lise.

Mulige tilkøb

• Dag 5: Skt. John, Reef Bay Trail – kr. 990
  • Dag 8: Skt. Croix, Buck Island halvdagstur – kr. 690
  • Dag 8: Skt. Croix, Vandretur til Point Udall – kr. 590
  • Dag 11: Skt. Croix, Vandretur til Maroon Ridge - kr. 490

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Dag 1

Direkte fly fra København til San Juan (Puerto Rico) (Norwegian). Afrejse 9.35 og ankomst 17.35.

San Juan er en smuk, gammel koloniby med flere store forter. Byen, der blev grundlagt i 1508, har 1,6 millioner indbyggere. Vi tjekker ind på et hotel i Condado-kvarteret tæt på den gamle by.

Dag 2

Heldagsudflugt i bus gennem det nordlige Puerto Rico med følgende udflugtsmål:

Parque Nacional Cavernas del Rio Camuy – et jordfaldshul / cenote. De store, runde huller i jorden, der er udbredt her og på Yucatan-halvøen, opstår, når jorden under dem udhules. De opstår stadig rundt omkring. Der har f.eks. været et par berømte, pludseligt opståede jordfaldshuller midt i Guatemala City. Dette jordfaldshul munder ud i en stor drypstenshule, så det er ret usædvanligt.

Parque Ceremonial Indigena de Caguana - Indianske boldbaner med helleristninger.

Arecibo - observatoriet, som er verdens største enkeltstående teleskop, der blandt andet arbejder på at finde liv i rummet (SETI-projektet – search for extra terrestrial intelligence). Vi får en omvisning på besøgscenter. Dette observatorium blev benyttet i James Bond-filmen ”Goldeneye”.

Hvis der er tid, tager vi til stranden ”Playa mar Chiquita” på vejen, der er helt speciel, fordi den ligger i en lille bugt omkranset af en mur af koraller. Det resulterer i nogle helt vilde bølger, når det er blæsevejr.

Dag 3

Om formiddagen ser vi den gamle by i San Juan og det store fort, El Morro. Det er en smuk og meget intakt koloniby med flotte gamle bygninger og en hyggelig stemning.

Over middag tager vi til lufthavnen og flyver til Skt. Thomas - en flyvetur på 45 min.

Overnatning i Charlotte Amalie på et centralt beliggende hotel.

Dag 4

I Charlotte Amalie på Skt. Thomas ser vi den gamle by. Byen står næsten, som dengang danskerne forlod den. Vi ser bl.a. fortet, som i en årrække har været lukket for at blive restaureret. Rygterne siger, at det snart vil åbne igen. Garanti kan ikke gives. Det er nu også flot udefra. Vi ser også det tidligere slavemarked, Independence Square (hvor øerne blev overdraget til USA) mm.

Det anbefales herefter at tage svævebanen op til Paradise Point, hvor der er en flot udsigt over byen.

Besøge US Virgin Island University – omvisning og møde med geograf.

Dag 5 Tid på egen hånd.

Der er mulighed for at tage på guidet vandretur på Skt. John ad Reef Bay Trail (tilkøb). Turen byder bl.a. på helleristninger fra Taino-indianerne og plantageruiner samt nogle af øernes bedst bevarede ruiner - af et romdestilleri.

Sidst på eftermiddagen: Møde med en person, der kan fortælle om, hvad man lever af på øerne i dag (svaret er turisme – ikke landbrug og fiskeri).

Dag 6

Skt. John dagsudflugt (køretur til Red Hook på Skt. Thomas, 20 minutters sejlads til Cruz Bay på Skt. John). Skt. John er den frodigste og mest bjergrige af de tre øer. Størstedelen af øen er i dag nationalpark.

Se ruinerne af Annaberg Skole (en af von Scholtens gamle slaveskoler) og Annaberg Plantage. Plantagen ligger kun et par kilometer fra De Britiske Jomfruøer, og man forstår godt, at nogle slaver blev fristet til at prøve at krydse strædet.

Se ruinerne af Cinnamon Bay Plantage (med udgravninger, der styres af National Park Service)

Frokost og mulighed for snorkling ved Trunk Bay strand (ifølge National Geographic verdens sjettebedste strand med et koralrev 50 meter ude i bugten).

Se Fortsberg (stedet hvor Kong Junis slaveoprør begyndte – det resulterede i, at Skt. John var uden for danskernes kontrol i over et halvt år). Vi har en jeep med, så de der ikke har lyst til at gå hele den stejle vej op kan få lidt hjælp.

Hvis folk har mod på mere, stopper vi også ved ruinerne af Cathrineberg Plantage samt ved forskellige udsigtspunkter, inden vi sejler tilbage til Skt. Thomas.

Frokost inkluderet.

Dag 7

Bustur rundt på Skt. Thomas.

Bluebeards Castle (lille museum med mønter, potteskår mm., som man har fisket op af havet), Drakes seat (udsigtspunkt), Magens Bay (smuk strand), Mountain Top (udsigtspunkt), St. Peters Greathouse and Botanical Garden (gammel plantagebygning m. botanisk have), udsigtspunktet over Charlotte Amalie.

Sent fly Skt. Thomas – Skt. Croix

Overnatning i Christianssted

Dag 8

Tid på egen hånd. Dog er der mulighed for at tilmelde sig nogle udflugter.

Om morgenen er der mulighed for at tage på halvdagstur til Buck Island – en ø ud for Skt. Croix med strand, natur og snorkling (tilkøb). Øen og havet omkring den er en nationalpark.

Over middag tager vi på bustur til USA’s østligste punkt, Point Udall, der ligger i et nydeligt naturområde (tilkøb). Undervejs gå / vandretur i området. Man kan gå en tur på et par kilometer til de to nærliggende bugter Isaac Bay og Jack Bay med uspolerede sandstrande.

Vi ledsages af en guide på turen, som ved virkelig meget om den lokale fauna.

Tilbage i Christianssted er der mulighed for badning på øen Protestant Cay et minuts sejlads fra byen.

Dag 9

I dag opholder vi os i Christianssted, som blev grundlagt i 1700 tallet og opkaldt efter den danske Kong Christian 6.

Se mere om byen her

Vi tager på byvandring i byen, som i perioden 1754–1871 var hovedstad for De Dansk Vestindiske Øer, og som mere end noget andet sted på øerne stadig ser ud som dengang.

Vi ser alle de historiske bygninger: Fortet (hvor Peter von Scholten opholdt sig, da slaveoprøret brød ud), toldboden hvor man vejede varerne, der skulle skibes ud; Steeple House, hvorfra bekendtgørelsen om slaveriets ophør blev kundgjort; det smukke Guvernementspalæ, hvor Peter von Scholten boede og arbejdede (i dag er det administrationsbygninger), den gamle danske kirkegård, der som et af de eneste områder ikke blev solgt til USA i 1917.

Møde med en politiker, der kan fortælle om øernes forhold til resten af USA og deres særlige status som territorium uden stemmeret ved præsidentvalg.

Dag 10

Møde med ”Friends of Denmark Society” om forholdet mellem øerne og Danmark.

Herefter bus til Frederikssted med følgende stop:

Columbus Landing, hvor Columbus gik i land i 1493 på sin anden sejlads til Den Nye Verden. Hør om hans møde med Carib-indianerne, der boede på øen, og mærk historiens vingesus, når vi selv står på det lille stykke strand.

Se hans anden sejlads her

Vi ser også Lawaetz Farm, som er en gammel intakt plantageejendom, der nu fungerer som museum.

Overnatning i Frederikssted.

Dag 11

Gåtur i byen. Se Fort Frederik, Buddhoe Square, Den Danske Kirkegård.

Møde med en person fra nationalparken, som fortæller om skildpadderne, der yngler lige uden for byen på Sandy Point (det er desværre nok ikke muligt at se skildpadderne).

Vandretur til Maroon Ridge (tilkøb). Her flygtede bortløbne slaver til under den danske tid. Regnskoven og bjergene ydede beskyttelse. Desuden var man her tættest på naboøen Puerto Rico, som nogle slaver prøvede at sejle til. Både turen op ad bjerget og udsigten fra toppen er virkelig flot, og vi ledsages af en lokal guide, der kender alt til områdets planter og træer og deres anvendelse til bl.a. medicinske formål. Vi ser også Vestindiens sidste fyrtårn og nogle gamle plantageruiner på turen.

Efter turen er der mulighed for afslapning – f.eks. badning på stranden nord for fortet.

Overnatning i Frederikssted.

Dag 12

Udflugt til området omkring Frederikssted med følgende punkter:

Den gamle plantageejendom Whim Plantation, der stadig er møbleret. Det er det eneste sted på øerne, hvor man kan se en af de gamle vindmøller med tag på. Stedet indsamler stadig aktivt viden og artefakter fra slavetiden, og vi vil få en inspirerende rundvisning på stedet. Som så meget andet trænger den ellers smukke hovedbygning dog til at blive sat i stand. Det gør ondt at se, hvordan vandet drypper ned fra loftet.

St. George’s Botanical Garden, som er en smuk botanisk have rundt om gamle plantageruiner.

Cruzan romdestilleri ved en gammel plantagebygning. Omvisning med forklaring om destilleringsprocessen samt en (ret omfattende) prøvesmagning). Vi vil ikke se store sukkermarker, for der dyrkes ikke sukker mere. Det er ikke rentabelt. Sukker importeres i stedet fra Sydamerika og Den Dominikanske Republik.

Olieraffinaderiet. Der arbejdes på et møde med en tidligere medarbejder enten her eller i en af byerne.

Overnatning i Frederikssted

Dag 13

Om formiddagen besøger vi kunstmuseet for lokal kunst, Caribbean Museum Center for the Arts.

Herefter er der tid på egen hånd i Frederikssted. Lidt over middag kører vi mod lufthavnen.

Ca. kl. 17.00: Fly fra Skt. Croix mod København

Dag 14

Ankomst København om morgenen

Hoteller

San Juan, Puerto Rico – 2 nætter. Holiday Inn Express. Morgenmad inkluderet. Muligvis op til 4 personer i samme værelse men i separate senge (gælder dog ikke folk der rejser som par, der altid vil få eget dobbeltværelse).

Charlotte Amalie, Skt. Thomas – 3 nætter. The Winward Passage. Morgenmad inkluderet. Almindelige dobbeltværelser.

Christiansted, Skt. Croix – 3 nætter. Hotel on the Cay eller Caravelle. Morgenmad ikke inkluderet. Det kan dog fås billigt i en restaurant  i tilknytning til hotellet.

Frederikssted, Skt. Croix – 3 nætter. The Inn on Strand Street (tidl. Frederiksted Hotel). Morgenmad ikke inkluderet. Det kan dog fås billigt tæt ved hotellet. Op til 4 personer i samme værelse men i separate senge (gælder dog ikke folk der rejser som par, der altid vil få eget dobbeltværelse).

Ved tilmeldinger er det altid lidt af et puslespil at få kønsfordelingen på værelserne til at passe. Vi bliver nødt til at tage forbehold for dette, uden at vide hvad det indebærer økonomisk.