Geografisk Orientering 1/2011

Californien

For mange af os er Californien et ønskerejsemål, men hvorfor egentlig? Er det specielt storbyerne Los Angeles og San Francisco, der sætter fantasien i spil? Eller er det klimaet, bademulighederne, bjergene, den altid potente geologi med de mange jordskælv, ørkenerne, kunstvandingssystemernes omfattende udbygning, vandmangelen, den enorme trafik og menneskemylderet i den folkerigeste stat i unionen, Hollywood, Silicon Valley, Golden Gate-broen, de mange almindelige og eksotiske erhvervsgrene? Det er for de fleste af os nok det hele.

Og alt det – næsten i hvert fald – får I solid og interessant oplysning om i dette GO-hæfte. Det er ikke en fejl, hvis I som læsere undervejs bliver opmærksomme på, at I synes at have set forfatternavnene før, det er nemlig Lea og Bjarne Siewertsen, der har forfattet alle artiklerne om Californien. De bearbejder på allerbedste vis fire sikre interessante geografiske temaer: klimaet, jordskælvene, Sierra Nevada og storbyerne, alle indeholdende ikke bare nyheder, men også nye måder at se på forholdene på. Derudover får vi en forrygende artikel om dødsfælden La Brea, hvis første funktion var at levere asfalt til områdets tidligste indbyggere. Siden fandt geologen W. Denton knogler i asfaltsøen, de var naturligvis særdeles velbevarede, og der var mange af dem, for områdets dyr havde ikke en chance for at slippe væk, hvis først de var kommet ud i suppedasen. Knoglerne er siden blevet basis for et storslået museum, som man ikke er i tvivl om er et besøg værd, hvis man har læst artiklen.

Udover ovennævnte præsenterer vi denne gang en fagdidaktisk artikel, forhåbentlig den første i en lang serie af artikler om spændende undervisningsforløb og centrale fagdidaktiske temaer, som vi efterlyste i sidste nummer i 2010.