Foredrag: Sol over Armenien og skyer over Artsakh

Foredrag og forberedende møde om rejsen til Armenien
30. oktober 2019

Regionalt arrangement

Denne aften vil den faglige leder for Geografforbundets studietur til Armenien og Artsakh Markus Bogisch  fortælle om de to områder med den meget passende titel.

Sol over Armenien og skyer over Artsakh

Sådan lyder den politiske vejrudsigt for 2020 for Armenien og Republikken Artsakh, tidligere kendt som Republikken Nagorno Karabagh (”den bjergrige sorte have”).

Det vil være et selvstændigt foredrag på ca. 90 min, og bagefter vil der være forberedende møde for deltagerne på Geografforbundets studietur i påsken. Måske bliver du inspireret til at tage med?

Det går godt i selve Republikken Armenien for tiden. Den korrupte elite af tidligere KGB-folk fra Nagorno-Karabagh, der styrede Armenien fra 1998-2018, er ikke længere ved magten. Nikol Pasjinian, der anførte protestbevægelsen i april 2018, er i dag landets statsminister, og han har givet sit lands befolkning nyt håb. Overalt i Armenien føler man optimismen, men vil Parsjinian formå at levere det, han har lovet? Armenien står i dag over for store problemer, ikke kun politiske, men især økonomiske. Folk på landet er forarmet, infrastrukturen nedslidt, og industrien ligger i sænk. Der mangler investeringer, men hvor skal de komme fra?

Armenien er kilet ind mellem Tyrkiet og Aserbajdsjan, og grænserne har været lukkede siden konflikten omkring den primært armensk beboede enklave Nagorno-Karabagh i Aserbajdsjan brød ud i slutningen af 1980erne. Derfor er Armenien dybt afhængig af handlen med Rusland, der også understøtter Armenien militært, og måske lidt overraskende den Islamiske Republik Iran, som Armenien har en fælles grænse med i syd.

Endnu mere prekær er situationen i den selvudnævnte Republik Artsakh, hvis territorium omfatter store dele af det tidligere autonome område Nagorno-Karabakh i Aserbajdsjan plus en række tilgrænsende områder, som de armenske tropper erobrede før våbenstilstanden trådte i kraft i 1994. Efter sigende går 60% af skatteindtægterne til militæret. Sikkerhed er det vigtigste emne for befolkningen i Artsakh.

Under foredraget introduceres Republikken Armenien og Republikken Artsakh, landenes natur, kulturhistorie og nuværende politiske og økonomiske situation.

Faglig leder  Markus Bogisch har en ph.d. i kunsthistorie. Han har rejst mange gange i Armenien og Kaukasus og har dermed et bredt kendskab til landet. Markus var faglig leder på Geografforbundets studietur til Etiopien efteråret 2018.

Onsdag den 30. oktober 2019 kl. 19 – 20.30.

Mødested

Fælleslokalet i bofællesskabet Springbo, Stadionvej 13C, st. th, 2600 Glostrup.

Her på hjemmesiden.

Frist for tilmelding: 23. oktober 2019.

Turansvarlig

Lise Rosenberg, Kursusudvalget, lise@rosenbergs.dk Tlf: 2239 7777.

Læs om studieturen til Armenien her