Geografisk Orientering 4/2014
Kig ned af dig selv og tænk over, hvor mange varer fra hele verden du bærer på dig lige nu. Bomulden i dine jeans stammer måske fra Tanzania, læderet i dit bælte fra en argentinsk ko, dine sneakers er lavet af gummi udvundet i DR Congo, din halskæde af sydafrikansk guld og din mobiltelefon er fyldt af kinesiske mineraler. Interessen for, hvor vores varer kommer fra, hvem der har produceret dem og under hvilke forhold, er steget markant gennem de seneste år. Som forbruger kan man i dag i høj grad tage ansvar for, at de varer man køber, er produceret under ordentlige arbejdsforhold til en ordentlig løn, at ædelstene og mineraler ikke kommer fra konfliktzoner, at varen ikke indeholder sundhedsskadelige stoffer og at miljøet og klimaet ikke tager skade i produktions- og transportprocessen. Vi kender det bl.a. som fair-trade, bæredygtighed og økologi. For at sikre os, at disse ting bliver opfyldt, må vi forstå alle led i kæden, fra råproduktet udvindes eller høstes til, gennem alle forarbejdningsled, at den ligger som en færdig vare i din lokale butik. Det er emner som disse, der står centralt når man taler om globale værdikæder.
Dette temanummer er udarbejdet af en gruppe forskere og studerende ved Geografi Sektionen, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet. De har i en årrække arbejdet med analyse af globale værdikæder for alverdens produkter verden over. Her i bladet præsenterer de en del af deres spændende forskningsresultater. Temanummeret starter med en introduktionsartikel til globale værdikæder, hvor vi får defineret de vigtigste fagbegreber, får en forklaring på, hvorfor værdikæder er så spændende at analysere og endelig, hvad vi kan bruge resultaterne til. Derefter får vi i seks artikler præsenteret en række forskellige aktuelle værdikæder. Vi ser på fair-trade guld, solsikkeolie og te- og sukkerproduktion fra Tanzania, supermarkedsrevolutionen i Indonesien, fiskeindustrien i Vietnam og sjældne mineraler fra Grønland og Kina.
I Geo Mix bringer vi vores nye faste klumme ’Ideer til undervisningen’, der denne gang netop sætter fokus på, og giver en række forslag til, hvordan globale værdikæder kan inkorporeres i undervisningen. Af andet stof med fagdidaktisk interesse bringer vi en artikel med fokus på klimaændringer. Artiklen er en appetitvækker til en række undervisningsplakater om klimaløsninger, der vil blive udsendt til samtlige folke- og privatskoler i Danmark, og som oplagt kan anvendes i geografiundervisningen. Endelig bringer vi en artikel omkring Geofag i den norske skole skrevet af Henning Lehmann, fagudvalgets formand.