Vi udforsker geografien i rummet og på andre planeter i næste nr. af Geografisk Orientering

Nyhed oprettet den 07. oktober 2024

Geografi i rummet

Geografisk Orientering nr. 4/2024

Udkommer medio oktober 2024

Når vi traditionelt tænker på geografi, forestiller vi os landskaber, mennesker, kultur og naturfænomener her på vores klode. Men geografi kan være mere end det. I denne særlige udgave af Geografisk Orientering tager vi skridtet videre – langt videre. Vi løfter blikket fra vores fælles hjem, krydser planetens grænser, forlader atmosfæren, og lander blandt stjernerne. Her udforsker vi geografien i rummet og på andre planeter!

Mennesket har altid kigget mod rummet, men med stigende frygt for menneske- og naturskabte katastrofer er det nu måske blevet endnu mere relevant at lære vores kosmiske omgivelser at kende. Det er tid til at rette blikket mod himlen og se på rummet med geografiens briller – både natur- og kulturgeografiske. Måske ligger menneskehedens fremtid og løsningen på vores udfordringer blandt stjernerne. I dette tema introduceres vi til vores nabolag i solsystemet, det ydre rum, og de storespørgsmål om universet.

Michael Linden-Vørnle åbner temaet med en rundtur i universet, hvor han gør os klogere på dets historie og geografi. Han viser os, hvordan alt er blevet skabt, og hvordan universet hænger sammen fra planeter til galakser.

Med denne forståelse af universet dykker vi ned i to af menneskehedens store spørgsmål: Er vi alene, og hvordan skal vi klare os, hvis vi forlader Jorden for en planet-B? Kai Finster introducerer os til astrobiologi og udforskningen af liv i solsystemet og det hinsides. Ole J. Knudsen undersøger, hvordan vi mennesker ville klare os i et liv udenfor Jorden – og om det overhovedet giver mening.

Dernæst sætter vi fokus på vores solsystem. Astrid Lind Bouquin og Luca Tomesani introducerer os til et af de første problemer, vi møder, hvis vi forlader Jorden: rumskrot. De forklarer, hvad det er, og hvordan vi fjerner det. Carl Johan la Cour Holm, Gustav Nørbjerg, og Hasse Bülow Pedersen undersøger, om løsningen på klimakrisen muligvis ligger i helium-3 på Månen, og hvordan det kan udvindes. Efter Månen rejser vi til Venus, hvor Joachim Harding og Rasmus Levinsky Thorsboe beskriver søsterplanetens geografi, klima, og vores udforskning af den. Dernæst udforsker vi det ydre rum, hvor René Tronsgaard forklarer, hvordan forskere i dag finder exoplaneter i fremmede solsystemer.

Efter vores rejse i det ydre rum vender vi tilbage til Jorden. Katrine Ratjen har samlet en række avisudklip fra dagene omkring månelandingen i 1969, der fremstiller nogle af de tanker man gjorde sig omkring mennesket i rummet. Til sidst beskriver Troels Gollander, hvordan han formidler viden om Månen og andre naturvidenskabelige emner til børn gennem sine Max og Meta bøger.

God rumrejse og læselyst fra hele redaktionen!

Tema-artikler

- På rundtur i universet - kosmisk historie og geografi
- Astrobiologi – eller hvordan vi prøver på at finde liv uden for Jorden
- Mennesker i rummet - hvordan klarer vi det? Og hvad skal vi dog der?
- Rumskrot og hvordan man fjerner det
- Kan løsningen på klimakrisen ligge på Månen?
- Geografien på Venus
- På opdagelse i fremmede solsystemer
- Månelandingen 1969
- Månen på en ny måde