Ø-tur: Til Læsø i foråret 2025

Tag med på en dejlig og oplevelsesrig tur til Læsø.
28. maj - 1. juni 2025

TAG MED TIL KVINDERNES Ø ONSDAG DEN 28. MAJ TIL 1. JUNI 2025

Læsø blev kaldt kvindernes ø før i tiden, fordi mændene meget ofte var på havet i lange perioder, og så måtte kvinderne tage sig af arbejdet på landjorden. Faktisk gik gårdene også i arv på spindesiden.

Øen har, siden de første sten i havet dukkede op med havstigningen og sand lagde sig over  dem, skiftet form mange gange.

I middelalderen var øen dækket af fyrre – og egeskove. Munke satte gang i saltsydningen i 1100-tallet. Salt var meget værdifuldt. Som brændsel til sydningen blev de mange træer fældet, og i midten af 1600-tallet var der ikke flere træer på øen, og saltsydningen stoppede. Svenskerne hjalp også til med, at skovene forsvandt ved at sætte ild til skovene under svenskekrigene. Så var der åbent for enorme sandstorme. På nordøen æder havet af kysten og på sydkysten dukker nyt land – kaldet Rønnerne. De næste 2-300 år var der ingen træer på øen, og skulle man bygge et hus eller en stald, måtte man have fat i strandgods. Det var ikke først til mølle for at få fat i strandgodset, men bønderne havde i et område aftalt hvem, der måtte hente strandgods ved næste stranding.

I 1902 begyndte man at plante træer, i dag er der masser af fyrre – og birketræer på øen. Det er vigtigt at vedligeholde åbne arealer, så træerne fældes også. Noget træ bruges til pejsebrænde, og andet bliver lavet til flis og sendt til fastlandet.

Geologisk er Læsøs blåler grundlaget for hele livsgrundlaget. Lerlaget under øen er op til 180 meter tykt.  Over dette ler ligger et lag sand på mellem 3 og 15 meters tykkelse. Det betyder, at der ikke er meget landbrug, selv om man har forsøgt at blande husdyrgødning og tang i sandet for at øge udbyttet. Men leret gør, at grundvandet et meget salt, og i 1991 begyndte man igen at syde saltet. Stor turistattraktion.

Læs det hele her, som pdf.

Saltvandet syder og bobler.

Museumsgården

Det foreløbige program ser således ud:

Dato
Den 28. maj - 1. juni 2025.

Priser
Medlem: 1.600 kr.
Ikke-medlem: 1.900 kr.

Tilmelding og betaling
Medlem af Geografforbundet:
Pris 1.600 kr.
Betaling og tilmelding på hjemmesiden.

Ikke-medlem:
Pris 1.900 kr.
Betaling: MobilePay: 609877
Tilmelding: til lr@geografforbundet.dk

Frist for tilmelding
5. januar 2025.

Inkluderet
Færge til og fra Læsø, overnatning i hytter på Læsø Camping, bustur ud over Rønnerne, div besøg / foredrag, morgenmad og frokost.

Turansvarlig
Lise Rosenberg mail : lr@geografforbundet.dk,  mobil : 2239 7777.
Skriv meget gerne til Lise, når du tilmelder dig, og fortæl hvor du kommer fra i landet. Måske er nogle interesserede i at følges.

Vi bor i hytter på Læsø Camping – og hytteby. Læsøcamping.dk, som ligger i Vesterby. Der er booket 10 hytter.
Når vi skal rundt på øen, benytter vi den gratis bus eller lejer cykler. Køreplanen for 2025 er ikke tilgængelig endnu.

Vi er på øen i tre hele dage, og der er masser at opleve. Nogle af deltagerne vil gerne gå med på lange ture eller cykle ud over stepperne, andre vil på kortere ture. Læsø er en god ø at cykle på. Lise har bilen med, så nogle deltagere kan blive kørt.

Du skal være logget ind for at tilmelde dig.
Ikke medlem? Bliv medlem

Onsdag den 28.5
Ankomst - og indkvartering.

Torsdag den 29.5
Bus til Byrum. Her bliver vi hentet af Rønnerbussen til en to timers meget interessant og lærerig køretur ud over Rønnerne. Praktisk tøj nødvendigt. Læs om Rønnerbussen

Derefter opleves saltsydning med mulighed for at købe salt i alle mulige afskygninger.

Vi mødes derhjemme og spiser sammen.

Fredag den 30.5
Bussen til Hedvigs Hus, som i august 2024 er ved at få lagt et ekstra lag tang oven på taget. Henning, som er tækkemand, vil gerne fortælle om arbejdet ved huset. Læs mere her

Hvis busplanen tillader det, fortsætter vi til Museumsgården. En meget stor nyrenoveret gård. Der findes flere tanghusruter, hvis nogen har mod på det. Et godt råd – gør det på cykel, ellers er det lidt kedeligt at gå på asfaltvej fra hus til hus.

Vi mødes derhjemme og spiser sammen.

Lørdag den 31.5
En halvdags tur til Læsø Tang, se (www.Laesoetang.dk), hvor vi kan spise en lækker frokost  med forskellige tangprodukter. Mulighed for at købe deres dejlige økologiske produkter. Vi skal også se nogle tanghuse.

Hvis man hellere vil ud på en cykeltur, kan man leje en cykel og køre på en af de mange cykelruter der er. Se mere om cykelruterne her

Søndag den 1.6
Hjemrejse