Referat af ekstraordinær generalforsamling 2023

Referat af ekstraordinær generalforsamling i Geografforbundet 12. oktober 2023 kl. 18 på GO Forlag, Anker Heegaards Gade 2, 3.tv., 1572 København V.

1. Valg af dirigent - Lars Bo Kinnerup

Den ekstraordinære generalforsamling er lovligt indkaldt.

2. Valg af referent - Iben Dalgaard

3. Orientering: Markedssituationen og et muligt samarbejde og/eller fusion af Forlaget Columbus og GO Forlag A/S. Lars Bo Kinnerup.

En grundig gennemgang af træk af udviklingen i markedssituationen i forlagsbranchen for 15 år siden og i

dag samt en efterfølgende dialog herom. Det er blevet svært at være et lille forlag med en fagpakke bestående af naturfag og matematik primært til grundskolen i et marked under kraftig forandring.

I forbindelse med at GO Forlag A/S skal have ny direktør, da Tove From Jørgensen har valgt at lade sig pensionere, er der dukket en samarbejdsmulighed med et andet lille forlag op. Det drejer sig om Columbus Forlag. De to forlag opererer fortrinsvis på hver deres uddannelsesniveau (grundskole og ungdomsuddannelse), og umiddelbart ser de to forlag ud til at kunne komplimentere hinandens faglige profiler og dermed skabe synergi.

Geografforbundets styrelse har svært ved at få nye medlemmer til det faglige arbejde og har inden sommerferien besluttet, at starte arbejdet med oprettelsen af en erhvervsdrivende fond som fremtidig ejer af GO Forlag A/S. Det vil det blive undersøgt om og hvordan de to forlag sammen kan skabe en ny synergi i forlagsbranchen, hvis punkt 4. besluttes.

Geografforbundets styrelse fortsætter sit faglige arbejde og er aktive og konstruktive i processen frem mod en fremtidig fondsbestyrelse. Lige nu er det uvist hvilken konstruktionen, der bliver gennemført. Uanset, hvordan den nye erhvervsdrivende fond bliver konstrueret, vil Geografforbundet være repræsenteret i den og havde sat sit aftryk på fundatsen.

Processen med at afklare et muligt samarbejde og/eller fusion vil nok vare 9 – 18 måneder og i den periode skal der være stor opmærksomhed på medarbejdernes trivsel GO Forlag A/S.

4. Beslutning: Geografforbundets Styrelse ønsker generalforsamlingens mandat til

A
At undersøge mulighederne for et muligt samarbejde og/eller fusion af Forlaget Columbus og GO Forlag A/S.

B
At undersøge og afklare de juridiske- og økonomiske forhold knyttet til forskellige modeller for et sådant samarbejde under iagttagelse af de muligheder og begrænsninger, der følger af Columbus Fonds (Samfundsfagsnyt Forlags-Fond) fundats og Geografforbundets formål.

C
At indkalde til en ekstraordinær generalforsamling i Geografforbundet med minimum 14 dages varsel, når de fornødne undersøgelser i henhold til dagsordens punkt a og b har fundet sted, og der dermed er tilvejebragt et tilfredsstillende beslutningsgrundlag, der gør det muligt for generalforsamlingen at træffe beslutning om en model for det fremtidige ejerskab og drift af Forlaget Columbus og GO Forlag A/S samt hermed beslægtet virksomhed i overensstemmelse med Columbus Fonds (Samfundsfagsnyt Forlags-Fond) fundats og Geografforbundets formål på baggrund af en anbefaling fra Geografforbundets styrelse herom.

Generalforsamlingen vedtog enstemmigt at give mandat til 4.a, 4.b og 4.c.