Referat af ordinær generalforsamling 2023

1) Kristian Nordholm blev valg til dirigent.

2) Iben Dalgaard og Jens Korsbæk blev valgt til referenter.

3) Styrelsens beretning, herunder formandens beretning og delberetninger fra udvalgene

Lars Bo (Formand) takkede Henning Lehmann for arbejdet i foreningen gennem mange år. Henning havde afskedsreception i efteråret 2022, hvor der blev takket for hans store arbejdsindsats i geografiens tjeneste gennem 33 år.

Mikkel Strange har overtaget kontakten til DLF. Arbejdet i DLF er om muligt vigtigere end nogensinde nu, hvor der de kommende år skal arbejdes med Fælles Måls afløser.

Geografforbundet forventes igen at deltage i det kommende års Big Bang konference. Big Bang er et vindue til potentielle medlemmer fra grundskolen og gymnasierne.

Styrelsen har arbejdet med udvikling af kurser i de 5 dimensioner for at synliggøre, hvad geografi er og kan. Kurserne ligger nu på hjemmesiden.

Styrelsen har samarbejde med CFU'erne via fælles oplæg om anvendelsen af kortmaterialer mellem Lars Bo og Poul Kristensen gennem GO Forlag.

Iben deltager i ”Et grønne klima”, som er et digitalt undervisningsmateriale om og med naturbaserede løsninger. Tovholdere er KU.SUND og SDU.

Myuran deltager i et udviklingsprojekt i skolerne omkring fokus på Engineering.

Kristian er via fagudvalget involveret i NAFA og koordinerer vores Big Bang deltagelse. Navneskift for Fysik/kemi lærerforeningen har skiftet til Naturfagslærerforeningen...

Lise arbejder fortsat i kursusudvalget med planlægningen af en tur til Sundaban og Kolkata.

Steen har tidligere i år forladt Styrelsen. Ved denne generalforsamling forlader både Lise og Mette også Styrelsen. Med færre styrelsesmedlemmer bliver arbejdsbyrden endnu større end tidligere.

Konkurrence mellem forlagene på grundskoleområdet er meget markant.

4) Beretning fra GO Forlag A/S til drøftelse

Jens Korsbæk: Udover den trykte beretning i GO kan der pointeres, at det generelt er vanskeligt at drive forlag. Årsagen skyldes flere ting. Krigen i Ukraine har betydet større udgifter til papir samt en høj inflation, som gør, at trykkeriudgifterne generelt er steget. Desuden er vi oppe mod skarp konkurrence fra de to store forlag.

5) Redaktørens beretning

Andreas fremlægger: Redaktionen har sagt farvel til 3 medlemmer, som er erstattet med 3 nye i det forløbne år.

Der afholdes 5 redaktionsmøder gennem året. - Der er fint momentum og god arbejdsglæde. Det kommende nummer GO 3 23 får titlen Silk Belt og årets sidste nummer kommer til at omhandle Rewilding. GO1 24 får fokus på den forskning, der kommer ud fra Grønland. GO2 24 får fokus på geografi på andre planeter.

Andreas takker for samarbejdet. Stor tak til Styrelsen, til Lars, som formand, og Mette Schiøtt på GO Forlag. Også tak for samarbejdet til Tove gennem mange år.

GO er glad for ar have mulighed for at have kontor på Institut for Geovidenskab.

6) Fremlæggelse af det reviderede regnskab Regnskabet godkendtes på generalforsamlingen.

7) Indkomne forslag

Formanden orienterer om, at styrelsen har igangsat arbejdet med at etablere en erhvervsdrivende fond, hvortil det er planen, at GO Forlag A/S overdrages pr. d. 1/1 2025. Købere af GO Forlags produkter spørger ind til forlagets ejerforhold. For andre er det uklart, hvad en foreningsejet virksomhed står for. Derfor mener Styrelsen, at det er rettidig omhu at sætte en proces i gang, som skal ende med en Fondsdannelse til placering af GO Forlag. Der undersøges en model med et udvidet samarbejde med et andet fondsejet forlag. Denne model kan give en synergieffekt for begge forlag. For at kunne gennemføre fondsdannelsen har Styrelsen valgt at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling torsdag 12. oktober kl. 18 på GO Forlag, Anker Heegaards Gade 2, 3.tv., København.

8) Medlemskontingentet fastholdes

- Privat enkeltperson: 400,- kr./ år
- Privat par: 500,- kr./ år
- Privat studerende 200,- kr./år
- Institutioner 600,- kr./år

9) Valg af:

1.
4-5 styrelsesmedlemmer:

På valg er: Lise Rosenberg (genopstiller ikke)

Mette Starch Truelsen (genopstiller ikke)

Iben Dalgaard (genopstiller) og blev valgt

Kristian Nordholm (genopstiller) og blev valgt

2.
1 eller flere suppleanter til styrelsen

Lise Rosenberg blev valg som suppleant Mette Starch Truelsen blev valgt som suppleant.

3.
Revisor: Erik Sjerslev Rasmussen blev valgt.

4.
Der er pt. ingen revisorsuppleant. I øvrigt henstilles der til at vedtægterne justeres på en kommende ordinær generalforsamling

10) Eventuelt
Ingen punkter.